Om undervisningsmetoder og erfaringer

Diagnostisk vurdering

Diagnostisk vurdering, også kalt førvurdering, er en vurdering som blir gjort av studentenes kunnskaper, ferdigheter og/eller kompetanser før undervisningen starter. Dette blir vanligvis gjort for at underviserne kan ha en bedre forståelse av studenters forkunnskaper. 

Diagnostisk vurdering er et forholdsvis lite kjent konsept i høyere utdanning. Det har lengre fartstid i lærerutdanningen, men vi ser ingen grunn til at det ikke er like viktig i høyere utdanning.

Følgende video gir eksempler på hvordan noen undervisere ved UiT Norges arktiske universitet utfører diagnostisk vurdering i sitt virke.

Gerd Berge

Gerd Berge

Førsteamanuensis, Institutt for medisinsk biologi

Maarten Beerepoot

Maarten Beerepoot

Førstelektor, Institutt for kjemi

Petter Holm

Petter Holm

Professor, Norges fiskerihøgskolen

Så da gikk jeg inn og Googlet “Hvordan undervise kjemi didaktisk?”… Jeg vet ikke veien videre men partikkelmodellen skal være starten på undervisningen, og så ser jeg hvordan det går outover semesteret. For jeg hadde ingen erfaring.

Når du aldri har møtt studentene før så er det kun andre lærere du kan snakke med eller folk som har undervist dem før, eller se på opptakskrav.

Som lærer – hva motiverer deg? Det er jo at du ser at studentene forstår.

Det er viktig for meg som lærer å vite hvordan studentene ligger an og hva vi burde fokusere på i undervisningen. Spesielt hvis det er mangel på forkunnskaper.

Det er minst like mye arbeid med studenter som stryker, og så må du lage en konteeksamen.

Andre relaterte innlegg