Analyze learners
Et vellykket læringsdesign avhenger at du vet så mye som mulig om de som faktisk skal lære noe.
Hvem er studentene dine
Hva skal til for å lære
Hva skal til for å støtte og oppmuntre læring

I en studentsentrert tilnærming til undervisning og læring flyttes fokuset fra underviserens til studentens rolle i en læringsprosess. Studenten er “eier og driver av egen kunnskap“. En studentsenterert læringsmodell innebærer blant annet at:
Ansvar for læring
Studenten har et aktivt, bevisst og ansvarlig forhold til sin egen læring.
Tilrettelegging og understøtte
Underviseren tilrettelegger og understøtter læringsarbeidet.
Klare målsetninger
For å kunne lede studentene gjennom en læringsprosess, er du nødt til å vite hva som er «destinasjonen».
Samarbeid
Læring er et samarbeid mellom underviser og student.
Studentsentrert læring
For at studentsentrert læring skal være mulig, er det avgjørende at du som underviser har kjennskap til dine studenter.
Det du vet eller innhenter av kunnskap om dine studenter gir deg viktig informasjon når du skal velge undervisnings- strategier og ressurser. Dette kan dreie seg om:
Generelle egenskaper
Generelle egenskaper som alder, kjønn og utdanningsnivå.
Kvaliteter
Kvaliteter som eksisterende nivå av kunnskap, kompetanse og ferdigheter.
Forventninger og Formål
Hvilke forventninger og målsetninger har dine studenter personlig og for ditt fag.
Andre særtrekk
Andre særtrekk som interesser og verdier.
Kjennetegn ved dagens studenter
I videoen under gjennomgår professor Bjørn Stensaker ved Fagenheten for universitetspedagogikk ved Universitetet i Oslo sentrale kjennetegn ved dagens studenter og deres studiehverdag.
Forbered deg til det første møtet med dine studenter
Det første møtet med nye studenter vil gi deg et inntrykk av hvem der er og hvilke forventgninger de har. Under er noen tips.

Avklar forventninger

Gi og ta eierskap

Fang oppmerksomhet

Få studentene i å invistere i emnet

Vær litt personlig

Undervis i noe allrede den første økta
Good teaching and good learning are linked through the student’s experience of what we do. It follows that we cannot teach better unless we are able to see what we are doing from their point of view .
Referanseliste | Anbefalt litteratur:
- Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education. London: RoutledgeFalmer.
- Lei, Gang. “Influence of ASSURE Model in Enhancing Educational Technology.” Interactive Learning Environments, Feb. 2023, pp. 1–17, doi:10.1080/10494820.2023.2172047.