Evaluate & Revise
Ta rede på hvorvidt studentene lærte det du hadde som mål at de skulle lære. Ta en kritisk titt på valgene du har gjort i planleggingen og gjennomføringen: strategi, metoder, ressurser og aktiviteter.
Valg av ressurser og materialer
Hvordan fungerte ditt valg av ressurser og materiale?
Evaluer og revider i forhold til læringsmålene
Hvordan fungerte opplegget relatert til læringsmålene? Hva baserer du dette på?
Hva kunne ha vært gjort annenledes?
Evaluer og revider vurderingsformene
Hvordan fungerte vurderingsformene? Er det godt samsvar mellom undervisningsopplegget og måten studentene ble vurdert på?
Vurderingsformer
Har du gjort deg noen observasjoner omkring hvordan studentene du underviser forholder seg til vurdering, og da kanskje særlig summativ vurdering?
“Kommer det på eksamen?”
Jobber du med undervisning er sjansen stor for at du har hørt varianter av dette spørsmålet mer enn én gang i løpet av din karriere. Studenter gjør seg allerede ved semesterstart opp en forestilling om hva eksamen går ut på. Konsekvensen blir da at vurderingsformen, ved siden av å avdekke hva studentene har lært, også i seg selv påvirker hva og hvordan studentene lærer. Vurdering, og da særlig sluttvurdering, er med andre ord en av de viktigste driverne for studenters læring. Vi refererer gjerne til det som «vurderingens kraft». Som undervisere bør vi være bevisste på at vurderingsformen vi velger legger store føringer på våre studenters læringsstrategier og -utbytte. Et av de grunnleggende spørsmålene vi bør stille oss er: «Hvordan stemmer vurderingsformen overens med kursinnhold, læringsmål og undervisningsform?»
Vurdering
Hva er vurdering, hvorfor vurderer vi, hvorfor er vi opptatt av vurdering og hva vurderer vi i forhold til? Dette er noen av spørsmålene Øystein Lund tar for seg i videoen under.
Formativ og summativ vurdering
I videoen under snakker Bjørn Stensaker og professor Per Lauvås om formativ og summativ vurdering og konsekvensene disse vurderingsformene kan ha på studenters læring.
“If we wish to discover the truth about an educational system, we must look into its assessment procedures,” said Derek Rowntree (Rowntree 1977: 1). This statement could with advantage be written in large letters over every lecturer’s desk. The methods we use to assess students are one of the most critical of all influences on their learning.
Referanseliste | Anbefalt litteratur:
- Ramsden, P. (2003). Learning to Teach in Higher Education 2. utg.
- Rowntree, D. (1987). Assessing students: how shall we know them? (2 ed.). London; New York Harper & Row
- Rust, C. (2007). Towards a scholarship of assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(2), 229-237.
- Hattie, J. & Timperley, H. (2016). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.