Om undervisningsmetoder og erfaringer

Formativ vurdering

Formativ vurdering har fokus på å ‘forme’ studenters læring og kunnskap. Dette i motsetning til summativ vurdering. En formativ vurdering skjer i løpet av et kurs eller emne og gir studentene større forståelse for det de skal lære og ofte større motivasjon for læring av stoffet enn hva de ellers ville hatt.

I videoen under får du møte  både undervisere og studenter. De deler sine tanker om blant annet viktigheten med denne vurderingsformen og tips til hvordan kan en finne tid til formative vurderingsformer som veiledning og tilbakemelding.

Alvar Bergendahl

Student, Institutt for språk og kultur

Sara Steinhaug

Student, Institutt for språk og kultur

Solvei Stenslie

Student, Institutt for kjemi

Petter Holm

Petter Holm

Professor, Norges fiskerihøgskolen

Lena Lauritsen Bendiksen

Lena Lauritsen Bendiksen

Dekan, Det Juridiske fakultet

Maarten Beerepoot

Maarten Beerepoot

Førstelektor, Institutt for kjemi

Tove I. Dahl

Tove I. Dahl

Professor, Institutt for psykologi

Når studentene gir hverandre tilbakemelding på en eller annen måte så lærer de veldig mye. I tillegg sparer det meg masse tid på sikt.

Vi synes det er mye bedre å bruke mer tid på veiledning og på formativ vurdering mot sluttproduktet enn å bruke så mye på evalueringen.

Det er en overtro på summativ vurdering som lever i mange fagmiljøer.

Hvis jeg like godt kunne lært det selv på Youtube, så føles det litt meningsløst. Og jeg ønsker å bli veiledet!

Det er utrolig fint å oppleve studenter som tar aktivt ansvar for egen læring og kan jobbe innenfor rammer der de åpenbart trives og utvikles.

Andre relaterte innlegg