Tips: Bryt isen!
En såkalt “icebreaker” er en uformell aktivitet som har som formål å virke inkluderende og løse opp spent stemning i en gruppe. Ved å flytte oppmerksomheten bort fra det rent faglige en liten stund, kan en slik øvelse bidra til at studentene føler seg mer avslappet og gir dem anledning til å bli litt kjent med hverandre.
Eksempler på isebreakere
Det finnes mange aktiviteter som kan brukes som icebreakere – her er noen eksempler.
Navnelapper
Kanskjer virker dette litt teit, men å ikke kunne navn er et typisk problem, særlig i større grupper. Å vite hva de du er omgitt heter gjør det lettere å bli kjent. Navnelapper kan også utvides til å inkludere annen informasjon. Å ta med ting som f.eks. fødested eller første jobberfaring, kan gi utgangspunkt for samtaler og være med på å skape et inkluderende sosialt klima. Du kan også koble dem opp mot emnet eller fagområdet, f.eks. favorittforfatter eller -tema.
Fleip eller fakta
Få hver student til å liste opp tre opplysninger om seg selv, f.eks. “jeg eier to hunder”, “jeg har håndhilst på Buzz Aldrin”, “jeg maler portretter”. To må være fleip og én må være fakta. De andre må stemme over hvilken av opplysningene som er sann, eventuelt kan studentene deles inn i små grupper som sammen på avgjøre hva som er fakta.
Person-bingo
Lag et bingskjema med beskrivelser, f.eks. “har reist mer enn 10 km for å komme på forelesning”, “har fødselsdag i samme måned som deg” etc. Samle relevant informasjon fra gruppen.
Introduksjoner
Hver student gir en kort introduksjon av seg selv, eventuelt blir intervjuet av en partner, som så introduserer dem for resten av gruppen.
Speed-dating
Dette er en teknikk for å bli fort kjent. Hver student har tre minutter på seg til å finne tre interessante opplysninger om én medstudent, før de går videre til neste. Bruk gjerne tidtaker/alarm. Del gruppen opp i to rekker eller en sirkel.
Mer om icebreaker
Uansett hva slags aktivitet du velger å bruke som icebreaker, sørg for at du gir studentene mulighet til å velge hva og hvor mye de behøver å dele om seg selv. Denne typen aktivitet er en god måte å knytte bekjentskaper på, men for å ivareta/skape trygghet er det viktig at studentene føler de selv kan kontrollere graden av åpenhet.
Vil du vite litt mer om bakgrunn og anvendelse av icebreaker-aktiviteter?
Denne artikkelen av Kavanagh et al. (2011) tar for seg bruk av icebreakers som metode for å hjelpe førsteårsstudenter med å håndtere overgangen fra skole til høyere utdanning.

Andre relaterte innlegg
ASSURE – Utilise technology, media & materials
Utilise technology, media & materials Berik læringsopplevelsen gjennom strategisk bruk av...
Erfaringer diagnostisk vurdering
Om undervisningsmetoder og erfaringerDiagnostisk vurdering Diagnostisk vurdering, også kalt...
Erfaringer formativ vurdering
Om undervisningsmetoder og erfaringerFormativ vurdering Formativ vurdering har fokus på å ‘forme’...
Erfaringer synron og asynkron undervisning
Om undervisningsmetoder og erfaringerSynkron og asynkron undervisning Synkron undervisning er...
Erfaringer samstemt undervisning
Om undervisningsmetoder og erfaringerSamstemt undervisning Samstemt undervisning dreier seg om å...
Hvor skal jeg begynne
Hva er en god undervisning? Hvor skal jeg begynne? Som underviser har du en sentral og krevende...