Om undervisningsmetoder og erfaringer

Synkron og asynkron undervisning

Synkron undervisning er undervisning i sanntid, dvs. når student og lærer er til stede samtidig, enten dette er fysisk eller digitalt.

I asynkron undervisning står man fritt når man vil jobbe med studier, f.eks. høre på eller se en video, skrive diskusjonsinnlegg, osv.

I videoen under får du møte  både undervisere og studenter. Undervisere deler sine tanker om blant annet fordeler og ulemper ved synkrone og asynkrone undervisningsmetoder og eksempler fra deres egen undervisning på bruk av metodene.

Studenter deler sine tanker og erfaringer knyttet til viktigheten med å bygge opp oversiktlig og logisk struktur av læringsressurser slik som i Canvas .

Alvar Bergendahl

Student, Institutt for språk og kultur

Sara Steinhaug

Student, Institutt for språk og kultur

Solvei Stenslie

Student, institutt for kjemi

Jørn Hansen

Jørn Hansen

Førsteamanuensis, Institutt for kjemi

Lena Lauritsen Bendiksen

Lena Lauritsen Bendiksen

Dekan, Det Juridiske fakultet

Maarten Beerepoot

Maarten Beerepoot

Førstelektor, Institutt for kjemi

Øystein Lund

Øystein Lund

Instituttleder, Result

For da får vi innsikt i hva studentene egentlig mestrer… Jeg kan fokusere på det 100% istedenfor hva jeg skal putte på denne sliden. Det, føler jeg, har forbedret undervisningen brutalt.

Tror nesten aldri at jeg har opplevd et så sterkt engasjement fra deltakerne som under det nettseminaret! Da måtte vi ha køordning på de som hadde bedt om ordet! Det var ganske morsomt.

Jeg lager en video eller andre læringsressurser… Studenten kan bruke disse når som helst og det fungerer veldig bra asynkront!

Jeg ofte følte at eldre forelesere har fått inntrykk av at siden vi er unge – alt er lett som er på nett. Det er ikke sant!

Når man  er ung er man vant til at ting er bra lagt opp og er logisk.

Andre relaterte innlegg