Nyheter

Her har vi samlet nyhetssaker angående ProTed ved UiT. Bruk navigasjonen til høyre for å sortere sakene etter tema.

Pilot i Nord: Tror på økt status med en femårig lærerutdanning

Om ikke lenge skal Tina Myreng og Janne Guttorm levere masteroppgaven som handler om hvordan ulike lærere i ungdomsskolen tolker lærerplanmålene i norskfaget. Denne oppgaven har de jobbet med helt siden jul. Om en knapp måned står de med vitnemålet fra UiT Norges arktiske universitet i hånda. De er overbevist om at deres 5-årige lærermaster gjør at de får høyere status.

les mer

Nederlandsk forskning på lærerutdanningene ved UiT

Den nyskapende 5-årige masteren i grunnskolelærerutdanning ved UiT vekker oppsikt internasjonalt. Nederlandske Paulette van der Voet har valgt å forske på den. Mens alle før så til Finland for å lære hvordan en god lærerutdanning skal være, ser stadig flere internasjonale øyne også mot Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet.

les mer

UiT har forbedret norsk lærerutdanning

UiTs pilotprosjekt med master i grunnskolelærerutdanning har skapt en ny måte å tenke lærerutdanning på for hele landet, konkluderer to uavhengige evalueringer. – Mens de andre grunnskolelærerutdanningene i Norge så vidt er i gang med å sette sammen et femårigmastergradsprogram, er vår master nå allerede evaluert. Tilbakemeldingene er gode, og selv om det ikke er noen store overraskelser i konklusjonene, er det viktig med faglige innspill fra eksperter som kan se på det vi gjør med et uavhengig blikk, sier studieleder for master i lærerutdanning 5.-10. trinn, Ove Drageset.

les mer

Internasjonalt skryt til universitetsskolene

ProTed (Centre for Professional Learning in Teacher Education) ble i 2011 opprettet som Norges første Senter for fremragende utdanning. I vår startet evalueringen av det arbeidet som har vært gjort, og i går ble det klart at NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) ønsker at senteret skal videreføre arbeidet i fem nye år. Evalueringen skryter også av prosjektet med universitetsskolene som bidrar til at lærerutdanningen blir enda mer praksisnær.

les mer