I år som i fjor – kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen endte opp med å diskutere forskningen til studentene som tar master i lærerutdanning ved UiT.

I sin masteroppgave skriver Karoline Madsen om hvilke føringer læreplanen legger for lærerens valg av undervisningsmetode. Hun var ikke enig med kunnskapsministeren i hans framstilling av dette

– Jeg måtte arrestere han litt på det han sa. Det stemmer ikke ut fra mine funn, sier Karoline Madsen, student på master i lærerutdanning, trinn 1.-7.

Kunnskapsministeren hadde akkurat svart på et spørsmål fra salen og snakket om metodebruk i skolen; at dette var noe lærerne styrte helt selv, og at verken læreplanen eller politikere la seg opp i det. Dermed snakket han om noe Karoline Madsen har forsket på og skrevet om i masteroppgave: ”Hvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06”. 

– Han sa at lærerne har full metodefrihet, men i min masteroppgave ser jeg at det ikke er en fullstendig metodefrihet. Det ligger både krav og føringer i læreplanen. Men han har rett i at det er større metodefrihet nå enn tidligere, sier Madsen.

Lærerikt
Ministeren selv var svært fornøyd med meningsbrytningene under konferansen. I fjor endte han opp med å diskutere lærertetthet, i år ble det diskusjoner om sentrale begreper i skolen, om valg av undervisningsmetoder og om forskningsmetoder.

Først la de fram sine forskningsfunn til kunnskapsministeren, deretter diskuterte de innholdet med ham. F.v Chris Andreas Andreassen, Benedikte Antonsen, Lise Hoven og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Det er utrolig givende og veldig lærerikt å komme på Masterkonferansen og møte studentene og få innblikk i forskningen de har jobbet med i sin lærerutdanning. Den går rett inn i skolehverdagen og er viktig fordi den tar opp aktuelle problemstillinger i skolen, sier Torbjørn Røe Isaksen.

UiT banet vei
Ministeren har fått med seg at studentene som tar en master i lærerutdanning ved UiT Norges arktiske

universitet er svært ettertraktet i skolen og kan velge og vrake i jobber. Han er også godt fornøyd med en økning i søkertallene til lærerutdanningen ved UiT. Fra neste år skal alle lærerutdanningene i Norge være på masternivå, og den nye rammeplanen for masterutdanningen blir lagt fram senere denne uken. I et intervju med iTromsø etter dagens masterkonferanse, sier ministeren at det er UiT sin pilotutdanning som har banet vei for resten av landet når det nå blir masterutdanning ved alle lærerutdanningene.

Kan fortsette
– Den modellen UiT har valgt med en femårig integrert masterutdanning vil dere fortsatt kunne bruke, sier ministeren. I sitt innlegg på masterkonferansen

Chris Andreas Andreassen presenterte sin masteroppgave om hvordan valg av undervisningsmetode kan påvirke naturfagundervisningen.

snakket han blant annet om at lærerutdanningen er annerledes enn en lektorutdanning og røper at navnet på den nye masterutdanningen blir ”master i grunnskolelærerutdanning” trinn 1.-7. eller trinn 5.-10.

 

Tekst og foto: Stig Brøndbo. Opprinnelig publisert på UiTs nettsider 30.05.2016