Samstemt undervisning
Samstemt undervisning, eller constructive alignment, er et viktig prinsipp innen design for læring.
Vitsen med samstemming
Samstemt undervisning dreier seg om å optimalisere undervisningen gjennom å sørge for at det er sammenheng mellom læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurderingsformer.
Samstemt undervisning ble utviklet av John Biggs og Catherine Tang og er basert på en helhetlig forståelse av undervisning der de tre hovedelementene læringsutbytte, vurdering og læringsaktiviteter spiller sammen og påvirkes av hverandre. Tilsammen utgjør dette et gjensidig system som støtter opp under studentens læring. Implisitt i dette ligger det at man vil bevege seg bort fra den lineære, innholdsfokuserte tilnærmingen til undervisning.
I denne video får du presentert Hva skjer når læringsutbytte, arbeidsformer og vurdering ikke er samstemte?
Hvordan går man frem for å samstemme?
Den mest etablerte fremgangsmåten når man jobber med samstemming av undervisning er å gå systematisk til verks med utgangpunkt i taksonomisk tenkning. En læringstaksonomi, er et klassifikasjon av innlæringsmål etter angitt etter nivå.
Når Biggs skal understreke betydning av å vektlegge sammenheng i opplegget og et fokus på hva studentene gjør lager han et tredelt skille mellom ulike nivå av undervisning:
1. Nivå: What the student is
«Blame the student»
2. Nivå: What the teacher does
«Blame the teacher»
3. Nivå: What the student does
«Blame the alignment»
Referanseliste | Anbefalt litteratur:
- Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University (4th ed.) Berkshire: McGraw Hill, Open University Press.
- For en kortere versjon anbefaler vi disse artiklene:
- Biggs, J. (1999). What the student does: Teaching for enhanced learning. Higher Education Research & Development, 18, s. 57-75.
- Biggs, J. (2014). Constructive alignment in university teaching. HERDSA Review of Higher Education, 1, 5-22.
- Biggs, J., & Tang, C. (2010, Februar). Applying constructive alignment to outcomes-based teaching and learning. I Training material for “Quality teaching for learning in higher education” workshop for master trainers, Ministry of Higher Education, Kuala Lumpur (s. 23-25).
Andre relaterte innlegg
Erfaringer samstemt undervisning
Om undervisningsmetoder og erfaringerSamstemt undervisning Samstemt undervisning dreier seg om å...
Hvor skal jeg begynne
Hva er en god undervisning? Hvor skal jeg begynne? Som underviser har du en sentral og krevende...
ASSURE – State standards & objectives
State standards & objectives En viktig del av undervisningsoppgaven er å planlegge for læring...
Læringsdesign – ASSURE
Planlegg ditt undervisningsopplegg Effektiv undervisning som sikrer læring krever nøye...


