Design for læring
Effektiv undervisning som sikrer læring krever nøye planlegging. Læringsdesign eller også kalt design for læring vil hjelpe deg å strukturere planleggingen.

Konseptet Design for læring
Det finnes ulike modeller innenfor design for læring som gjør det mulig å jobbe systematisk med refleksjon og forankring av ulike pedagogiske teorier og tilnærminger som egner seg best for undervisning og læring av ditt fag.
I denne video gir Kine Dørum kort presentasjon av hva Desig for læring dreier seg om.
ASSURE modellen:
6 steg til god læringsdesign
ASSURE-modellen er et nyttig verktøy som vil hjelpe deg til å strukturere planleggingen.
Det finnes selvsagt ingen fasitsvar på hvordan man bør legge opp undervisning, men denne modellen fremhever områder som er viktige å ta stilling til.

A — Analyze learners

S — State standards & objectives
Hva forventes det at studentene skal lære?
Du må vite hva som er «destinasjonen» for dine studenters læringsprosess.

S — Select strategies, technology, media & materials
Hvordan skal du gå frem?
Finn metoder og verktøy som er relevante og nyttige for hva du vil studentene dine skal kunne

U — Utilize technology, media & materials
Hva slags ressurser og materiale kan du bruke?
Velg hva du vil benytte for å støtte opp under din planlagte strategi og formidlingsmåte.

R — Require learner participation
Hvordan får du deltakelse og aktivitet?
Legg til rette for at studentene engasjerer seg i læringsprosessen, både individuelt og som gruppe.

E — Evaluate & revise
Fungerte det slik du hadde tenkt?
Ta rede på hvorvidt studentene lærte det du hadde som mål at de skulle lære.
Referanseliste | Anbefalt litteratur:
- Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. (1999). Instructional media and technologies for learning (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Reiser, R.A. (2001). A history of Instructional Design and Technology: Part II: A History of Instructional Design. Educational Technology Research and Development, 49(2), 57-67.
- Seel, N. M., Lehmann, T,. Blumschein, P. & Podolskiy O. A. (2017). Instructional Design for Learning: Theoretical Foundations. Rotterdam: Sense Publishers.
Nyttige ressurser:
- ASSURE-kart for arbeid med læringsdesign (.PDF 28 MB)

Andre relaterte innlegg
Erfaringer samstemt undervisning
Om undervisningsmetoder og erfaringerSamstemt undervisning Samstemt undervisning dreier seg om å...
Hvor skal jeg begynne
Hva er en god undervisning? Hvor skal jeg begynne? Som underviser har du en sentral og krevende...
Constructive Alignment
Samstemt undervisning Samstemt undervisning, eller constructive alignment, er et viktig prinsipp...