Planlegg ditt undervisningsopplegg
Effektiv undervisning som sikrer læring krever nøye planlegging. Læringsdesign eller også kalt design for læring vil hjelpe deg å strukturere planleggingen.
Konseptet Design for læring
Det finnes ulike modeller innenfor design for læring som gjør det mulig å jobbe systematisk med refleksjon og forankring av ulike pedagogiske teorier og tilnærminger som egner seg best for undervisning og læring av ditt fag.
I denne video gir Kine Maridatter Dørum Maxwell kort presentasjon av hva Desig for læring dreier seg om.
ASSURE modellen: 6 steg til god læringsdesign
ASSURE-modellen er et nyttig verktøy som vil hjelpe deg til å strukturere planleggingen.
Den består av seks trinn og oppfordrer til refleksjon og strategisk tenkning gjennom hele undervisningsplanleggingen. Selv om det ikke finnes noen universalløsning for organisering av undervisning, legger denne modellen vekt på kritiske områder som er verdt å vurdere.
Utforsk hvert trinn ved å klikke på ikonene, der du finner kortfattede sammendrag og lenker til utfyllende detaljer.
Utforsk hvert trinn ved å klikke på ikonene ☑️, der du finner kortfattede sammendrag og lenker til utfyllende detaljer.
ASSURE Håndbok
Denne håndboken er laget for å følge med dette nettstedet om ASSURE-modellen, en systematisk tilnærming til å skape effektive undervisningsopplevelser. Når du navigerer gjennom innholdet, kan du bruke denne håndboken til å notere ned viktige punkter, ideer og strategier som gir gjenklang hos deg. Ta gjerne kopier av sider du synes er spesielt nyttige, og bruk dem på nytt når du planlegger i fremtiden. Dette verktøyet skal hjelpe deg med å bruke ASSURE-modellen på en effektiv måte i undervisningen, slik at du kan planlegge så effektive undervisningstimer som mulig.
Referanseliste | Anbefalt litteratur:
- Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. (1999). Instructional media and technologies for learning (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Reiser, R.A. (2001). A history of Instructional Design and Technology: Part II: A History of Instructional Design. Educational Technology Research and Development, 49(2), 57-67.
- Seel, N. M., Lehmann, T,. Blumschein, P. & Podolskiy O. A. (2017). Instructional Design for Learning: Theoretical Foundations. Rotterdam: Sense Publishers.