Kjønn og likestilling
Sohkabealli ja dásseárvu
Kjønn spiller, som i de aller fleste samfunn, en rolle i de samiske samfunnene. Stort sett er det liten forskjell mellom det norske majoritetssamfunnet og de samiske samfunnene når det gjelder kjønnsforskjeller. Når det gjelder yrkesvalg, økonomi, helse og bosetting, følger de samiske samfunnene i all hovedsak det norske samfunnet. Samtidig er det kulturtrekk og sosiale situasjoner i samiske sammenhenger der kjønn virker annerledes.
Innhold
Kjønn og likestilling i politikken
Samepolitikken er et område der kjønn og likestilling har spilt og spiller en rolle. Brurskanken Samiske Kvindeforening, stiftet i 1910 på initiativ fra Elsa Laula Renberg, arrangerte Samemøtet i 1917, og samiske kvinner spilte sentrale roller i Alta-saken. Men da Sametinget åpnet i 1989 og i de neste periodene, var det ganske så mannsdominert. I 2001 startet et prosjekt som skulle sørge for at flere kvinner ble aktive og valgt inn i samepolitikken. Dette fikk positive konsekvenser. I 2005 var halvparten av sametingsrepresentantene kvinner. Nå ble også Aili Keskitalo valgt inn som president, som første kvinne. Likestilling i representasjon til tross, var det fortsatt slik at likestilling og kjønnstematikk ikke var prioriterte områder i samepolitikken.
Innafor forskninga på urfolkstematikk har en lang rekke forskere begynte å kreve at forskninga skal skje på urfolks premisser. På norsk er «urfolksmetodologi» blitt betegnelsen på en egen form for tankesett og refleksjon rundt forskninga sine metoder. Sentrale trekk er at forskninga skal skje på urfolks egne premisser, støtte urfolks interesser og bruke urfolks egne språk og begreper. Betoninga av urfolk og urfolksidentitet kan imidlertid se ut til å gi mindre plass til andre størrelser, som kjønn. Dette er blitt kritisert av forskere. Det har også blitt merket at kjønnsdimensjonen har blitt noe tilsidesatt i den samiske rettighetskampen, hvor for eksempel kvinner har verget seg mot å ta opp kvinnekampen og å risikere å skape splittelser innad i den samiske bevegelsen i en kritisk periode.
Samisk samfunnsliv
Samisk samfunnsliv er i dag mangfoldig. Det strekker seg tilbake i tid, og representerer forskjellige interesser i samfunnet.

Illustrasjon: Iselin Caroline Finn
Relevante lenker
- «Da minoritetskvinnene reiste seg» (Haslie, 2013)
- «Now the Work Begins»: Gender Equality in Sámi Politics» (Lillehaug, 2014)
- «Hvorfor er samene tause?» (Dimpas, 2017)
- «Samiske fedre og deres sønner» (Gaupseth, 2005)
- «Mellom kultur og økonomi: reindrift og kvinners hverdagsliv» (Utsi, 2010)
Kjønn i samiske næringer
Reindrift er en næring som er spesielt nevneverdig. Reindrifta er både næring, kulturbærer og bærer av samfunnsstrukturer. Både kvinner og menn arbeider innafor reindrifta, men menn er i flertall. Tradisjonelt sett har kvinner stått sterkt i reindrifta, med rett til egne dyr. Men etter endringene i reindriftsloven i 1978 ble reindriftsnæringa konsesjonsbelagt og foreslått endra slik at det kun ville bli tillatt med ett reinmerke per familie. Dette favoriserte mennene i reindrifta. Etter protester ble det endret til at ektefeller som driver reindrift i fellesskap kan få ett reinmerke hver for seg. Det er i dag vanlig å drive kombinasjonsbruk slik at det kun er én eller noen få innenfor en siida som driver med rein på heltid. De andre kombinerer reindrift med annet arbeid.
I den tradisjonelle sjøsamiske kombinasjonsbruket har også kvinnene hatt en sterk posisjon. Mens mennene var borte på fiske, som ofte kunne vare i flere måneder, var det kvinnene som hadde ansvar for familien og gårdsdrifta. Det hendte også at kvinner var fiskere selv, både for eget bruk, men også som sjef for eget mannskap.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Samisk kvinnehistorie
- På nettsiden Samiske kvinner (kvinnehistorie.no) kan du lese historiene til flere samiske kvinner. Du kan blant annet lese om «Buks-Berret» som var sjef over mannskap på egen båt, om Sáráhkká – alle skapningers mor og kvinnenes gudinne og Elsa Laula Renberg, forkjemper for samers og kvinners politiske rettigheter.
- Mer om samisk kvinnehistorie kan du lese i Harrieth Airas tekst «Áhká – et innblikk i samisk kvinnehistorie» skrevet både på norsk og lulesamisk, først publisert i BÅRJÅS 2016.
- På Nordlige Folk kan du lese om kvinner i Nord-Troms, sånn som «Havets Kvinne» Anne Marie fra Kvænangen.
- Instagramkontoen Jenterireindrift deler fra hverdagen som jente i reindrift i dag.

Foto: Av Hilfling-Rasmussen/NTNU UB.
Lisens: CC BY SA 4.0
Queering Sápmi: da og nå
«Våren 2011 var det få som hadde hørt det blitt snakket om eller tenkt på samiske LHBTQ-personer (Lesbisk, homofil, bifil, trans, queer/skeiv). (…) Ikke at Sápmi er noe mer eller mindre homofobisk enn andre samfunn, men mer at…