Om Reaidu
I 2013 kom det nye rammeplaner for lektorutdanninga trinn 8-13. Fordi denne rammeplanen var ny, eksisterte det ikke noe faglig opplegg for å sikre at disse kravene ble fulgt opp i løpet av utdanningen. Dette ble da etterspurt av flere som arbeider med og innenfor lektorutdanningen, men som tilhører institusjoner uten den nødvendige kompetansen til å sikre at kravene om samisk innhold blir oppfylt.
UiT Norges arktiske universitet er en utdanningsinstitusjon for lektorutdanningen og har et bredt samisk fagmiljø, og har derfor tatt initiativ til å lage et faglig opplegg. Vi har fått signaler på at det er manglende systematisk undervisning i samiske temaer på lærer- og barnehagelærerutdanningene, slik at et faglig opplegg også blir viktig for disse.
Reaidu ble i utgangspunktet utviklet for å tilby en nettbasert ressurs som skulle gjøre uteksaminerte barnehagelærer-, lærer- og lektorkandidater rustet til å gi alle elever en grundig, kompleks og bred undervisning i samiske temaer. Senere ble Reaidu utvidet til å rette seg mot flere studieretninger. Foreløpig er Reaidu hovedsakelig rettet mot studenter ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og studenter ved Det Helsevitenskapelige fakultet, men er åpent og kan benyttes av alle.
Først og fremst må vi derfor sørge for å dekke et bredt kompetansespekter. Ressursen tilrettelegges slik at den både passer de som kanskje ikke vet noe og de som har mye kunnskap fra før av. Et pedagogisk poeng med Reaidu er derfor knyttet til at gjengse kunnskaper om urfolk og minoriteter gjerne er preget av kunnskapshull og stereotypier. Slik er det også et mål at Reaidu kan bidra til å utfordre stereotypier og fordommer. Det er viktig å avlive en del myter om samer og urfolk og illustrere mangfoldet og kompleksiteten i det samiske. Derfor må grunnkunnskapen på plass. Samtidig er primærmålgruppen studenter på universitetsnivå, og forskning og analyse vil stå sentralt. Vi vil også oppfordre studentene til å ta i bruk annet tilgjengelig materiale, og vil for eksempel henvise til aktuelle artikler, nyhetssaker og film.
Reaidu er delt inn i ulike temaområder. Temaene er valgt på bakgrunn av læreplanene for skolen, rammeplanen for barnehagen, rammeplaner for lærerutdanningene, felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger og nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). Ettersom mange temaer og begreper er knyttet sammen, vil Reaidu også inneholde en del lenker på tvers av temaene.
Fagstoffet er produserer av fagfolk ved UiT Norges arktiske universitet. Vi er opptatt av at nettstedet skal være enkelt å bruke og navigere i, men det skal også inspirere til videre læring og lesing.
Ansvarlig: Senter for samiske studier ved Torjer Andreas Olsen (redaktør)
Logo, illustrasjoner og tekst: Astrid Fadnes
Om logoen
Logoen tar utgangspunkt i tjaalehtjimmie, sørsamisk ornamentikk som man finner i ulike former for duedtie, samisk håndverk, innrisset i tre eller bein, eller brodert eller flettet i stoff eller myke materialer. Ornamentikken har en dobbel egenskap; den er både dekorativ og kommunikativ. Den sørsamiske ornamentikken er holistisk, hvor ´bissie´ – det hellige – er en del av hverdagen og gjennomstrømmer hele tilværelsen. Ulike flettemønstre er gjenkjennelig i den sørsamiske ornamentikken, og tjaalegh – de ulike tegnene eller ornamentene, har ulik betydning. Det fylte triangelet tyder ulikt etter komposisjon og hvilken retning den peker, to motstilte triangler med én spiss pekende opp og den andre pekende ned, symboliserer eksempelvis «vi to».
Kilde og inspirasjon: «Tjaalehtjimmie: form og innhold i sørsamisk ornamentikk», Maja Dunfjell.
send melding
Du er velkommen til å kontakte oss om du har spørsmål, eller om du ønsker å gi oss tilbakemelding vedrørende design eller innhold.
Bidragsytere
Tekst
- Torjer A. Olsen, UiT, Senter for samiske studier
- Hilde Sollid, UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Åse Mette Johansen, UiT, Institutt for språk og kultur
- Lill Tove Fredriksen, UiT, Institutt for språk og kultur
- Else Grete Broderstad, UiT, Senter for samiske studier
- Jonathan Crossen, UiT, Senter for samiske studier
- Camilla Brattland, UiT, Institutt for samfunnsvitenskap
- Niklas Labba, UiT, Senter for samiske studier
- Kajsa Kemi Gjerpe, UiT, Senter for samiske studier
- Kristin Evju, UiT, Senter for samiske studier
- Eli-Anita Øivand Schøning, UiT, Senter for samiske studier / Norges arktiske universitetsmuseum
- Monica Grini, UiT, Institutt for språk og kultur
- Mikkel Berg-Nordlie, OsloMet
- Harald Gaski, Sámi allaskuvla / Samisk høgskole
- Iselin Caroline Finn, UiT, Det helsevitenskapelige fakultet / Senter for samisk helseforskning
- Ann Ragnhild Broderstad, UiT, Senter for samisk helseforskning
- Inger Dagsvold, UiT, Senter for samisk helseforskning
- Ammar Eltayeb Ali Hassan, UiT, Senter for samisk helseforskning
- Marita Melhus, UiT, Senter for samisk helseforskning
- Astrid M. A. Eriksen, UiT, Senter for samisk helseforskning
- Helene Ajuna Olsen, UiT, Senter for samiske studier
- Erle Bårdsdatter Sæther, UiT, Senter for samiske studier
Oversettelse til samisk
- Arnstein Johnskareng, UiT, Senter for samiske studier
- Maja Lisa Kappfjell, UiT, Institutt for språk og kultur
- Sandra Maria Nystø Rahka, Nord universitetet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur
Logo
- Astrid Fadnes, Astrid Fadnes Arkitekt og Skribent
Hovedsamarbeidspartner bilder
- Ørjan Marakatt Bertelsen, Bertelsen Foto
Design/teknisk Reaidu
- Eli-Anita Øivand Schøning, UiT, Senter for samiske studier / Norges arktiske universitetsmuseum
- Silje Sivertsvik, UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kajsa Kemi Gjerpe, UiT, Senter for samiske studier
- Iselin Caroline Finn, UiT, Det helsevitenskapelige fakultet / Senter for samisk helseforskning
- Helene Ajuna Olsen, UiT, Senter for samiske studier
- Erle Bårdsdatter Sæther, UiT, Senter for samiske studier