Mangfold
Bare det at vi skriver navnet på samenes land på tre forskjellige språk, peker på at det samiske samfunnet er mangfoldig. Kanskje er det mer presist å si at «de samiske samfunnene» – i flertall – er mangfoldige. Mangfoldet viser seg på ulike måter. Samers identitet finnes i like mange versjoner som de finnes samer, og hva som er viktig for en persons identitet er kanskje mindre viktig for en annens.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Innhold
Identitetsbygging
Mange beskrivelser av samer har, særlig tidligere, vært preget av forenklede fortellinger og stereotypiske beskrivelser. I virkeligheter er samer ulike og hva som er viktig for en sames identitet kan være noe annet enn det som er viktig for en annens. Dette gjelder også for hvilke deler av samisk kultur som er viktig for ulike personers identitetsbygging. For noen er samisk språk viktig, for andre er språk mindre viktig. For noen er det viktig å bruke kofte, for andre er koftebruk mindre viktig. Det er like mange ulike måter å være samisk på som det finnes samer.
Flere samiske kulturer
Kulturelt og sosialt sett er det uklart i hvor stor grad det er mulig å snakke om én samisk kultur. På den ene sida er det en uttalt og samlende ide om samisk kultur. På den andre sida er det slik at samene lever på ulike steder, med ulike språk, og med varierende grad av kulturelle særtrekk. En viktig side ved dette er det yrkesmessige mangfoldet: Samene arbeider innafor en lang rekke næringer. Reindrifta står i en særstilling, men bærer med seg et paradoks: Under ti prosent av samene er knyttet til reindrifta. Og reindrifta er den eneste næringa som utelukkende er samisk.
Kultur handler også om bosted. De fleste mennesker som tilhører urfolk i verden, bor i urbane strøk, skriver urfolksforskeren Jeffrey Sissons. Selv om vi ikke har sikre tall for situasjonen i Sápmi/Sábme/Saepmie, er det klart at et økende antall samer bor i dag i byer, bynære strøk og store bygder. Tromsø, Alta, Trondheim og Oslo er viktige og voksende samebyer. Utdanning, jobb og kultur bidrar til denne utviklingen. Samene i byene opplever både muligheter og utfordringer. Identitet kan bli viktig på en annen måte enn på bygda. Byene kan også gjøre det mulig å samles og organiseres på nye måter. Finnes det en bysamisk kultur? Det er vanskelig å si, men noe vil skje med de samiske samfunnene med den økende urbaniseringen.

Illustrasjon: Iselin Caroline Finn
Relevant forskning
- An Urban Future for Sápmi?: Indigenous Urbanization in the Nordic States and Russia (Berg-Nordlie, Dankertsen & Winsvold, 2022)
- The governance of urban indigenous spaces: Norwegian Sámi examples (Berg-Nordlie, 2016)
- “The Best of Both Worlds”. Conceptualising an Urban Sámi Identity (Kemi Gjerpe, 2013)
kjønn
Kjønn spiller, som i de aller fleste samfunn, en rolle i de samiske samfunnene. Her kan du lese om kjønn og seksualitet i Sápmi.
Sammensatte identiteter
For å forstå de samiske samfunnene er det viktig å ta med mangfoldet – og ikke ha som utgangspunkt at det finnes én samisk identitet, kultur og levemåte. Her vil andre kategorier og størrelser være viktige: Alder er én. Ulike generasjoner i de samiske samfunnene vil leve med og i ulike måter å være samisk på. Særlig henger dette sammen med erfaringer fra henholdsvis fornorskning, marginalisering og revitalisering. Kjønn er en annen. Ulike kjønn kan oppleve sin samiske identitet på ulikt vis. Kjønn er også seksuell orientering. De som opplever å bryte med heteronormativiteten og flertallets forventninger til seksualitet, kan oppleve det som annerledes å leve i et samisk samfunn. Funksjonsevne er en annen side som i liten grad er blitt snakket om. Om du som same på en eller annen måte har en funksjonshemming, er dine rettigheter ganske sikkert lite behandlet. Klasse og privilegier er også viktige å forstå. Også i de samiske samfunnene er ressursene, både de økonomiske/materielle og de kulturelle, ujevnt fordelt. Språk, økonomi, familie og bosted er blant størrelsene som spiller inn på din status og posisjon. De ulike sosiale kategoriene nevnt, sammen med andre som ikke er nevnt her, vil virke sammen og skape en helhetlig identitet og en helhetlig opplevelse av verden. Hvordan disse kategoriene spiller inn på hverandre og sammen kan skape forskjellige former for sosial ulikhet, sårbarhet og diskriminering, kalles interseksjonalitet.
Språklig mangfold
Navnene Sápmi/Sábme/Saepmie viser til de tre offisielle språkene (i Norge) nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk. De tre variantene av samisk er anerkjent som ulike språk, og står lenger fra hverandre språklig sett enn norsk, svensk og dansk. De tre språkene er heller ikke likestilte i praksis. Nordsamisk er i en helt annen situasjon enn både lulesamisk og sørsamisk, med langt flere brukere. I tillegg til disse tre språkene, finnes det flere andre samiske språk, som enten er på kanten av å være utrydda i Norge (som pitesamisk og skoltesamisk) eller snakkes av et fåtall i henholdsvis Sverige (umesamisk), Finland (enaresamisk) og Russland (kildinsamisk). I Norge har fornorskningen ført til at det største språket blant samene er norsk, og til at det er stor variasjon når det gjelder mulighet og evne til å snakke samisk.
Språkmangfoldet er nært knyttet til geografi. Nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk blir i utgangspunktet snakket i ulike områder. Den geografiske mobiliteten gjør samtidig at dette ikke lenger er like selvsagt. Språkmangfoldet henger til dels også sammen med kultur. Reindrifta er en viktig arena for å snakke og bevare samiske språk. For eksempel er det sørsamiske familier som nesten bare snakker sørsamisk når de arbeider med reinen. I det nordsamiske området er reindrifta i hovedsak samisktalende. De sjøsamiske områdene er alle sterkt prega av fornorskningen i den grad at veldig mange sjøsamer har mista det samiske språket.
Mangfoldet til tross – samene er fortsatt ett folk. Om det finnes samer som også ser seg som norske (eller svenske, finske eller russiske), reduserer det ikke samene som folk.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Identitet og levesett i Sápmi
NDLA har laget en undervisningsfilm om hvordan det er å være ung same i dagens samfunn. Ungdommer fra forskjellige steder i landet tar med seg forskjellige tradisjoner, og har forskjellige måter å leve med sin samiske identitet.