Undervisningsopplegg
Her finner du tips til undervisningsopplegg som inkluderer samiske tema. I boksene under finner du undervisningsopplegg vi har her på Reaidu og i lenkesamlingen lenger ned finner du tips til undervisningsopplegg på andre nettsider.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Innhold
Tverrfaglig dybdelæring i samiske aktiviteter
Dette er en samling med undervisningsopplegg som kan brukes i alle fag og på alle trinn i grunnskolen, med nærmiljøet som læringsarena og med samiske tradisjoner som tema.
FOSEN, AKTIVISME OG SIVIL ULYDIGHET
500 dager etter Høyesterett erklærte at konsesjonen gitt til vindkraftutbyggingen på Fosen var ugyldig, startet 8 dager med sivil ulydighets-aksjoner i Oslo. Her kan du lese om Fosen-saken, samt hvordan bruke saken i undervisningen.
Ellos Eatnu - la elva leve
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget i forbindelse med visninger av filmen «Ellos eatnu – La elva leve» under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF).
Naturfag
Dette er undervisningsopplegg som setter tradisjonell samisk bruk av naturen inn i et naturfag- og bærekraftsperspektiv. Her kommer det flere undervisningsopplegg snart.
RAHČAN - ELLAS OPPRØR
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget i forbindelse med visninger av filmen «RAHČAN – Ellas opprør» under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) arrangert i samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS).
tips til andre nettsider
- Undervisningspakke: Samer og nasjonale minoriteter – Norges institusjon for menneskerettigheter (nhri.no)
- DEMBRAs undervisningsopplegg knyttet til NRK serien «Ikke spør om det: Same»
- DEMBRAs undervisningsopplegg om «Urfolk og nasjonale minoriteter i norgeshistorien»
- Temapakke: Samisk musikk | Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (kunstkultursenteret.no)
- Nettressursen Samer.se
- NDLA – Nasjonal digital læringsarena

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Samisk kulturforståelse
i barnehage og skole
- samisk blikk i barnehagen,
- om samisk mat og tradisjoner i et urfolksperspektiv,
- om ornamentikk og hvordan jobbe med samisk tradisjonskunnskap,
- om kreative måter å jobbe med litteratur,
- om aktiviteter som fremmer samisk språk,
- om hvordan jobbe med samisk dans i barnehage og skole,
- hvordan jobbe med tverrfaglighet i matematikk med fokus på samiske perspektiver og tema.
Samisk verden i minecraft
Relevant lenker og forskning: matematikkundervisning
Relevant forskning:
- «Bishop Sámegillii – utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi» (Fyhn m.fl., 2018)
- «How Sámi teachers’ development of a teaching unit influences their self-determination» (Fyhn m.fl., 2017)
- «Can Sámi braiding constitute a basis for teaching discrete mathematics? Teachers’ and researchers’ investigations» (Fyhn m.fl., 2017)
- «Sámi cultural properties of the numbers three and four» (Keskitalo m.fl., 2017)
- «‘We had not dared to do that earlier, but now we see that it works’ Creating a culturally responsive mathematics exam» (Fyhn m.fl, 2016)
- «Decolonizing Indigenous teaching: Renewing actions through a Critical Utopian Action Research framework» (Jannok Nutti, 2016)
- «Call your mothers! Sámi culture-based curriculum development based on mathematics teachers, students and mothers in joint research actions» (Jannok Nutti m.fl., 2015)
- «Indigenous teachers’ experiences of the implementation of culture-based mathematics activities in school» (Jannok Nutti, 2013)
- «Sami culture and values: A study of the national mathematics exam for the compulsory school in Norway» (Fyhn og Nystad, 2013)
Relevante lenker:
- «Samiske språk – en ressurs i matematikkfaget» (Fyhn og Hætta, 2019)
- «Lærerens roller ved utforskende arbeid» (Hansen og Fyhn, 2019)
- «Suonjir og luovvi – lokal samisk tradisjon» (Siri og Hermansen, 2018)
- «Med kultur i fokus – eksemplet lávvu» (Fyhn m.fl., 2016)
- «Utforsking av tradisjonell sørsamisk ornamentikk» (9-14). (Fyhn m.fl., 2015)
- «Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk i matematikkfaget«. (Fyhn m.fl., 2015)
- «Ruvden og matematikk» (Fyhn og Jannok Nutti, 2014)
- «Förändrigsarbete för en kulturellt baserad samisk matematikundervisning» (48-52). (Jannok Nutti, 2012)
- «Noe som følger et mønster« (Fyhn, 2011)

FNs bærekraftsmål
Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. Bærekraftsmålene består av 17 mål og 169 delmål som skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn.

Mål nr 4: God utdanning
Bærekraftsmål 4 har som mål å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Innen 2030 skal kjønnskforskjeller i utdanning og opplæring avskaffes, og det skal sikres lik tilgang til alle invåer innenfor utdanning og yrkesfaglig opplæring for sårbare grupper. Her nevner FN urfolk som en sårbar gruppe.