
Anh Duc Nguyen (t.h) og Tord-Mikael Berglund er glad for å være i gang med sin master i grunnskolelærerutdanning ved UiT i Tromsø. At det faglige fokuset startet med en gang, synes de to er bare supert.
– Ja, det ble en brå start. Men det er like greit, jeg er jo her for å studere og dette er en fin måte å bli kjent med medstudenter på, spesielt for meg som er ny i Tromsø, sier Anh Duc Nguyen fra Sarpsborg, en av 129 studenter som onsdag startet på sin master i grunnskolelærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet.
– Jeg har ventet og gledet meg til oppstarten. Det er dette jeg vil, og starten lover godt, sier Tord-Mikael Berglund fra Tromsø.
Først i nord
Mens søkertallene til grunnskolelærerutdanningen på landsbasis synker for utdanningene til både trinn 1-7 (3,6 prosent nedgang) og trinn 5-10 (5,5 prosent nedgang), opplever UiT at det aldri før har vært så mange som ønsker å ta lærerutdanning i Tromsø og i Alta. – Det er vi svært fornøyd med, og vi tror at en av grunnene til det er at vi var først ute med master i grunnskolelærerutdanning, sier Henning Marius Sollid, studieleder for grunnskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

– Studentene ønsker å bli gode forbilder og bidra til å skape en god skole med tillitt. Det er et veldig godt utgangspunkt for å bli en god lærer, sier Jan-Fredrik Skogdal, universitetsskolekoordinator ved UiT og kafevert da de nye studentene diskuterte lærerrollen.
Ettertraktet
I år er det første gang at alle som vil bli lærere må ta en 5-årig master i grunnskolelærerutdanning. UiT startet sin masterutdanning allerede i 2010, og de nasjonale planene som studentene møter ved studiestart i år er bygd etter modellen som ble utviklet ved UiT. De tre kullene som allerede har gått ut med master i lærerutdanning ved UiT har vært svært ettertraktet blant rektorene i hele landet, og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har besøkt alle tre masterkonferansene for grunnskolelærerutdanningen ved UiT for å høre om fersk forskning og diskutere den med masterstudentene.
Verdens viktigste
– At jeg er sikret jobb etter endt utdanning er selvsagt fint, men jeg ønsker å bli lærer fordi det er verdens viktigste jobb. Jeg vil jobbe med mennesker, og målet mitt er å utgjøre en forskjell for ungene, sier Christer Ellingsen Solhaug fra Drag i Tysfjord. Sammen med sine medstudenter på GLU 1-7 deltok han i en timelang kafediskusjon første studiedag for å svare på:
- Hvorfor ønsker du å bli lærer?
- Hvilken lærer ønsker du å bli?
- Hva skal til for å bli en slik lærer?

Aldri før så mange studenter begynt på master i grunnskolelærerutdanning ved UiT. Allerede første dag var det fokus på fag og det å bli gode lærere.
– Ved mitt kafebord var svarene veldig samstemte. Studentene ønsker å bli gode forbilder og bidra til å skape en god skole med tillitt. Det er et veldig godt utgangspunkt for å bli en god lærer, sier Jan-Fredrik Skogdal, som tidligere i år startet som koordinator for universitetsskolene i Tromsø etter å ha jobbet 16 år som rektor ved en barneskole.
Rett i praksis
En viktig del av GLU-masteren, er praksis i grunnskolen. – Vi ønsker å gi alle våre studenter en så praksisnær utdanning som mulig, og allerede i neste uke skal de nye studentene ut for å undervise på en av våre universitetsskoler, sier Siw Skrøvset, leder av Pro Ted – Senter for fremragende lærerutdanning ved UiT. De har utviklet et helt nytt program for oppstarten av lærerutdanningen med fokus på studentintensive læringsformer (STIL) for å skape læringslyst.
Tekst og foto: Stig Brøndbo, Først publisert på UiT’s nettsider 16.08.2017
