Læringsaktiviteter


Learning activities

La elevene bli kjent med rytmefigurer og noteverdier gjennom å bruke rytmekort!

På denne siden beskrives ulike læringsaktiviteter myntet på gehørtreningsundervisning. Noen av øvelsene egner seg også godt som en del av oppvarmingen i kor-/ korpsøvelsen!

English introduction

Get to know the rhythm figures and note values by using rhythm cards! On this page, you will find various learning activities focused on ear training. Some of these exercises are also ideal for warming up during choir or band rehearsals!

Rytmekortdiktat/ rhythm card dictation
  1. Læreren synger en kort melodi eller “dakker” en rytme som inneholder rytmefigurene som skal læres.
  2. Elevene gjentar sangen eller rytmen helt til de kan den.
  3. Elevene pusler det rytmiske forløpet ved hjelp av rytmekort.

Tips: Tilpass aktivitetens vanskelighetsgrad på følgende måter:

Enkel versjon: Eleven har foran seg de rytmekortene som er nødvendige for å pusle rytmen. Elevens oppgave er å legge dem i riktig rekkefølge.

Viderekommen versjon: Eleven har et større utvalg av rytmekort tilgjengelig. Her må eleven ta stilling til hvilke rytmefigurer som ble brukt, i tillegg til å legge dem i riktig rekkefølge.

Enda mer viderekommen versjon: Eleven noterer selv rytmen som blir foresunget, men kan bruke rytmekortene som støtte i arbeidet. I tillegg til å avgrense hvilke rytmefigurer som kan være i spill, vil rytmekortene være til hjelp for å huske hvordan rytmefigurene noteres.

Tips: Tilpass aktiviteten gjennom kun å bruke deler av et rytmekortsett. Etterhvert som elevene mestrer rytmene, kan du supplere med flere kort fra samme sett.

 

1. The teacher sings a short melody or taps out a rhythm that includes the rhythm figures to be learned.

2. The students repeat the melody or rhythm until they have mastered it.

3. The students assemble the rhythm sequence using rhythm cards.

To accommodate different skill levels, the difficulty of the activity can be adjusted in several ways. In the basic version, students have the necessary rhythm cards in front of them and their task is to arrange them in the correct order. In the advanced version, students have a wider selection of rhythm cards available and must also identify which rhythm figures were used in addition to arranging them correctly. For the most advanced version, students notate the rhythm themselves, using the rhythm cards as a guide. This version not only limits the available rhythm figures but also helps students remember how they are notated.

To further customize the activity, you can use only certain parts of a rhythm card set. As students become more proficient in their understanding of rhythm, you can gradually introduce more cards from the same set.

Førstemann!/ Be the first!
  1. Én elev lager en rytme ved hjelp av rytmekort.
  2. Eleven synger sin rytme for de andre elevene. Medelevene gjentar rytmen til de kan den.
  3. Når alle elevene har lært rytmen, legger de rytmen ved hjelp av egne rytmekort.
  4. Førstemann som legger riktig rytme, lager neste rytme.

Tips:

  • La elevene jobbe i par istedenfor individuelt.
  • Bestem på forhånd hvor lang rytmen skal være.
  • Tilpass aktiviteten gjennom kun å bruke deler av et rytmekortsett. Etterhvert som elevene mestrer rytmene, kan du supplere med flere kort fra samme sett.

 

Become the rhythm master!

1. Create a rhythm using rhythm cards.

2. Sing your rhythm for the other students, and they will repeat it until they have it.

3. Once everyone has learned the rhythm, they can “write” the rhythm using their own rhythm cards.

4. The first person to create the correct rhythm gets to create the next one.

Here are some tips:

1. Let the students work in pairs instead of individually.

2. Decide in advance how long the rhythm should be.

3. Customize the activity by using only parts of a set of rhythm cards. As the students master the rhythms, you can add more cards from the same set.

Aktivitet med store rytmekort/ activity with large rhythm cards

Denne aktiviteten passer godt for barn i gruppe, eller for en gruppe med nybegynnere i alle aldere. Den utvidede øvelsen (se nedenfor) passer godt som aktivitet også for musikanter med litt erfaring.

  1. Gruppen står i ring og går/ tramper fjerdedelspuls. Fokuser på å finne og holde en felles puls før rytmekort tas i bruk.
  2. Læreren holder opp et av de store rytmekortene. Gruppen klapper rytmefiguren på rytmekortet. Klapp rytmen helt til nytt rytmekort blir vist, bytt da til den nye rytmefiguren. Pulsen gås/ trampes kontinuerlig gjennom hele aktiviteten.

 

Utvidelse av øvelsen:

  1. Bestem taktart.
  2. Elevene markerer taktarten mens de går pulsen. Dette kan eksempelvis gjøres gjennom å ta et steg frem på hver éner, eller ved å trampe hard på éneren og gå på tå på øvrige slag. Fokuser på felles puls og taktartsfølelse før rytmekortene tas i bruk.
  3. Læreren holder opp et av de store rytmekortene. Bestem når i takten rytmefiguren skal klappes. Eksempel: “Rytmefiguren på bildet skal klappes på hver toer”. Bytt rytmekort etter eget ønske.
  4. For ytterligere utvidelse av øvelsen: Gjør som beskrevet i punkt 3, men uten å gå pulsen. Nå må både puls og taktart behandles i elevens indre. Greier gruppen å holde samme puls, slik at rytmefiguren klappes samtidig av alle?

Tips:

Bruk anledningen til å lære elevene begrepene puls og rytme.

 

This activity is well-suited for children in a group or for a group of beginners of all ages. The extended exercise (see below) is also a great activity for musicians with some experience.

1. The group stands in a circle and walks in quarter-note pulse. Focus on finding and maintaining a common pulse before using the rhythm cards.

2. The teacher holds up one of the large rhythm cards while the group claps the rhythm figure on the card. Continue clapping the rhythm until a new card is shown, then switch to the new rhythm figure. The pulse is maintained throughout the entire activity.

Expansion of the Exercise:

1. Determine the time signature.

2. Students should mark the time signature while keeping a steady pulse. This can be done by taking a step forward on each beat one, or by stomping hard on beat one and tiptoeing on the remaining beats. Emphasize the common pulse and sense of time signature before using rhythm cards.

3. The teachers put up one of the large rhtyhm cards. Decide on which beat of the meter the rhythm pattern on the card shall be clapped or sung. Ex: “The rhythm pattern on the picture shall be clapped on the fourth beat of every bar”. Change rhythm card when appropriate.

4. For further extension: Do like in 3, but without walking the steady beat. Try to keep the beat inside.

 

 

I videoen demonstrerer studenter ved UiT-Musikkonservatoriet aktiviteten Førstemann!

In the video, students from UiT-Academy of Music showcase the activity “Førstemann!”