Hemioler


 Hemiolas

fra America av L. Bernstein

Eksempler fra musikklitteraturen

 

America
(L. Bernstein)

Rytmen høres fra ca 1:00.

Can she excuse my wrongs
(J. Dowland)

Konsert i D-moll, sats 3
(J.S. Bach)

Myllargutens gangar
(E. Grieg)

Strykekvartett, M35, sats 2
(M. Ravel)

Les mer/ read more

Metrisk tvetydighet/ hemioler er særlig utpreget i satsen 2 første minutter, samt de siste 1,5 minuttene.

Hemiolas are prominent in the first 2 minutes of the movement, and the 1,5 last minute.

Gandalf
(J. De Meij)

Hemioler i partiet fra 2:37.

Hemiolas from 2:37.

Olin Blitch arie
fra Susannah
(C. Floyd)
Les mer/ read more

Arien er skrevet i 6/8, og sangerens melodi starter med alminnelig 6/8-betoning. Akkompagnementet spiller fra ariens start hemioler, slik at det høres ut som om de spiller i 3/4. Melodien har tidvis også disse hemiolene. Resultatet er en tvetydig taktartsfølelse gjennom hele arien: Når en lytter til den, er det ikke godt å si om den går i 6/8 eller 3/4. Denne tvetydigheten gjenspeiler kanskje reverend Blitch sin dobbeltmoral som prest og moralens vokter og overgriper?

The aria is written in 6/8, and the singer’s melody starts in a regular 6/8. The accompaniment plays hemiolas from the beginning of the aria, making it sound as if they are playing in 3/4. The melody also occasionally includes these hemiolas. The result is an ambiguous sense of time signature throughout the aria: when listening to it, it’s not clear whether it is in 6/8 or 3/4. This ambiguity perhaps reflects Reverend Blitch’s double standards as a priest and guardian of morality and as an abuser?