Hemioler
Hemiolas
fra America av L. Bernstein
Eksempler fra musikklitteraturen
(L. Bernstein)
Rytmen høres fra ca 1:00.
Konsert i D-moll, sats 3
(J.S. Bach)
(M. Ravel)
Les mer/ read more
Metrisk tvetydighet/ hemioler er særlig utpreget i satsen 2 første minutter, samt de siste 1,5 minuttene.
Hemiolas are prominent in the first 2 minutes of the movement, and the 1,5 last minute.
(J. De Meij)
Hemioler i partiet fra 2:37.
Hemiolas from 2:37.
fra Susannah
(C. Floyd)
Les mer/ read more
Arien er skrevet i 6/8, og sangerens melodi starter med alminnelig 6/8-betoning. Akkompagnementet spiller fra ariens start hemioler, slik at det høres ut som om de spiller i 3/4. Melodien har tidvis også disse hemiolene. Resultatet er en tvetydig taktartsfølelse gjennom hele arien: Når en lytter til den, er det ikke godt å si om den går i 6/8 eller 3/4. Denne tvetydigheten gjenspeiler kanskje reverend Blitch sin dobbeltmoral som prest og moralens vokter og overgriper?
The aria is written in 6/8, and the singer’s melody starts in a regular 6/8. The accompaniment plays hemiolas from the beginning of the aria, making it sound as if they are playing in 3/4. The melody also occasionally includes these hemiolas. The result is an ambiguous sense of time signature throughout the aria: when listening to it, it’s not clear whether it is in 6/8 or 3/4. This ambiguity perhaps reflects Reverend Blitch’s double standards as a priest and guardian of morality and as an abuser?