Vekslende underdeling av grunnslaget


Various subdivision of the beat

Om modulen
Her finner du eksempler på musikk der underdelingen av grunnslaget veksler fra todelt grunnslag til tredelt, fra tredelt til to- eller firedelt, eller fra to- eller tredelt til femdelt.
I noen av eksemplene forekommer vekslingen som et permanent skifte til ny underdeling av grunnslaget, og utgjør en type metrisk modulasjon. I andre eksempler veksler musikken mellom de ulike underdelingene av grunnslaget uten at den nye underdelingen blir permanent.
Introduction to the module
This module presents examples where the beat’s subdivision changes from two or four to three, from three to two or four, and from two or three to five.
In some of the examples, this transition becomes a permanent shift to a new subdivision of the beat, constituting a form of metric modulation. In other examples, the music alternates between different subdivisions of the beat without the new subdivision becoming permanent.

Eksempler fra musikklitteraturen

Gammel norsk vise.

Pianokonsert nr 5, sats 2
(L. van Beethoven)

Les mer/ Read more

Permanent veksling fra tredelt til firedelt grunnslag 4:45 i innspillingen.

There is a permanent change from a subdivision in three to a subdivision in four at 4:45.

Noter

Su su su, chel giorno
(C. Monteverdi)

Les mer/ Read more

Veksling fra todelt til tredelt grunnslag i sangens B-del (i vers 1: fra 0:34 i innspillingen. Tilsvarende i øvrige vers).

Sangen er notert i alla breve. Underdelingsvekslingen er derfor notert som fjerdedelstrioler.

There is a change from a subdivision in two to a subdivision in three in the song’s B-section (v1: from 0:34).

Symfoni nr 2, sats 2
(J. Brahms)

Les mer/ Read more

Fra 2:52 veksler underdelingen fra todelt til tredelt. Vekslingen er notert som taktartsbytte til 12/8 (l’istesso tempo) (se prøvetegn B i noten).

Fra 5:10 spiller noen instrumenter satsen a-tema med todelt underdeling av grunnslaget, mens andre spiller satsens b-tema med tredelt underdeling av slaget. Partiet er notert i 4/4 med 12/8 i parentes (se prøvetegn D i noten).

From 2:52, the subdivision changes from two to three. The change is written as a time signature switch to 12/8 (l’istesso tempo) (see rehearsal mark B in the score).

From 5:10, some instruments play the A-theme with a two-subdivision of the beat, while others play the B-theme with a three-subdivision of the beat. The section is notated in 4/4 with 12/8 in parentheses (see rehearsal mark D in the score).

Noter

Jogo De Roda
(R. De Souza)

Les mer/ Read more

Låta veksler fra tredelt til firedelt underdeling første gang fra 0:38-0:47. Tilsvarende vekslinger i de andre versene.

The song switches from a triple to a quadruple subdivision for the first time from 0:38 to 0:47. Similar changes occur in the other verses.

Moldau
(B. Smetana)

Les mer/ Read more

Stykket veksler fra tredelt til todelt grunnslag ca 4 minutter ut i stykket, fra 13.takt i prøvetegn C i noten.

At around 4 minutes,  from rehearsal letter C in the score, there is a change from a subdivision in three to a subdivision in two.

Noter

Merkur
(G. Holst)

Les mer/ Read more

Satsen er notert i 6/8, men allerede tidlig i satsen underdeles grunnslaget tidvis i fire, notert som kvartoler. Fra bl.a. 0:9-0:19 hører du også noen flotte hemioler!

I satsens b-del, fra 1:04, skjer en permanent veksling til todelt grunnslag. Grunnslaget tredeles igjen i repetert a-del, fra 2:09.

This movement is in 6/8 time, but the beat subdivision alternates between three and four. Notably, between 0:9 and 0:19, you’ll also be delighted by the inclusion of captivating hemiolas! 

In the B-section of the movement, starting at 1:04, the subdivision permanently changes from three to two. The A-section, which is repeated, returns to a subdivision in three at 2:09.

Noter

Bimba dagli occhi
(G. Puccini)

Les mer/ Read more

Stykket inneholder hyppige vekslinger fra todelt til tredelt grunnslag, notert som åttendelstriol.

The piece features frequent changes from a subdivision in two to a subdivision in three, notated as eighth-note triplets.

Noter: se s.104

Veksling til femdelt grunnslag


Beats subdivided into five

Her finner du eksempler på musikk der underdelingen av grunnslaget veksler mellom to, tre, fire og fem.
In the following examples, the beat’s subdivision changes between two, three, four and/or five.

Eksempler fra musikklitteraturen

Nobody knows
(E. Nicolas)

Les mer/ read more

I 1.49 veksler underdelingen av grunnslaget fra 4-deling til 5-deling.

The subdivision of the beat changes from 4 to 5 in 1.49.

Nuits
(I. Xenakis)

Les mer/ read more

Fra 2.05 i innspillingen veksler koret mellom tredeling, firedeling og femdeling av grunnslaget. De ulike underdelingsmønstrene kan først høres alene, deretter synges de samtidig.

From 2:05, the beat alternates between subdivisions in three, four, and five. The various subdivision patterns are played separately before being played simultaneously.