Vekslende underdeling av grunnslaget
Various subdivision of the beat
Om modulen
Introduction to the module
Eksempler fra musikklitteraturen
Gammel norsk vise.
Pianokonsert nr 5, sats 2
(L. van Beethoven)
Les mer/ Read more
Permanent veksling fra tredelt til firedelt grunnslag 4:45 i innspillingen.
There is a permanent change from a subdivision in three to a subdivision in four at 4:45.
Su su su, chel giorno
(C. Monteverdi)
Les mer/ Read more
Veksling fra todelt til tredelt grunnslag i sangens B-del (i vers 1: fra 0:34 i innspillingen. Tilsvarende i øvrige vers).
Sangen er notert i alla breve. Underdelingsvekslingen er derfor notert som fjerdedelstrioler.
There is a change from a subdivision in two to a subdivision in three in the song’s B-section (v1: from 0:34).
Symfoni nr 2, sats 2
(J. Brahms)
Les mer/ Read more
Fra 2:52 veksler underdelingen fra todelt til tredelt. Vekslingen er notert som taktartsbytte til 12/8 (l’istesso tempo) (se prøvetegn B i noten).
Fra 5:10 spiller noen instrumenter satsen a-tema med todelt underdeling av grunnslaget, mens andre spiller satsens b-tema med tredelt underdeling av slaget. Partiet er notert i 4/4 med 12/8 i parentes (se prøvetegn D i noten).
From 2:52, the subdivision changes from two to three. The change is written as a time signature switch to 12/8 (l’istesso tempo) (see rehearsal mark B in the score).
From 5:10, some instruments play the A-theme with a two-subdivision of the beat, while others play the B-theme with a three-subdivision of the beat. The section is notated in 4/4 with 12/8 in parentheses (see rehearsal mark D in the score).
Jogo De Roda
(R. De Souza)
Les mer/ Read more
Låta veksler fra tredelt til firedelt underdeling første gang fra 0:38-0:47. Tilsvarende vekslinger i de andre versene.
The song switches from a triple to a quadruple subdivision for the first time from 0:38 to 0:47. Similar changes occur in the other verses.
Moldau
(B. Smetana)
Les mer/ Read more
Stykket veksler fra tredelt til todelt grunnslag ca 4 minutter ut i stykket, fra 13.takt i prøvetegn C i noten.
At around 4 minutes, from rehearsal letter C in the score, there is a change from a subdivision in three to a subdivision in two.
Merkur
(G. Holst)
Les mer/ Read more
Satsen er notert i 6/8, men allerede tidlig i satsen underdeles grunnslaget tidvis i fire, notert som kvartoler. Fra bl.a. 0:9-0:19 hører du også noen flotte hemioler!
I satsens b-del, fra 1:04, skjer en permanent veksling til todelt grunnslag. Grunnslaget tredeles igjen i repetert a-del, fra 2:09.
This movement is in 6/8 time, but the beat subdivision alternates between three and four. Notably, between 0:9 and 0:19, you’ll also be delighted by the inclusion of captivating hemiolas!
In the B-section of the movement, starting at 1:04, the subdivision permanently changes from three to two. The A-section, which is repeated, returns to a subdivision in three at 2:09.
Bimba dagli occhi
(G. Puccini)
Les mer/ Read more
Stykket inneholder hyppige vekslinger fra todelt til tredelt grunnslag, notert som åttendelstriol.
The piece features frequent changes from a subdivision in two to a subdivision in three, notated as eighth-note triplets.
Veksling til femdelt grunnslag
Beats subdivided into five
Eksempler fra musikklitteraturen
Nobody knows
(E. Nicolas)
Les mer/ read more
I 1.49 veksler underdelingen av grunnslaget fra 4-deling til 5-deling.
The subdivision of the beat changes from 4 to 5 in 1.49.
(I. Xenakis)
Les mer/ read more
Fra 2.05 i innspillingen veksler koret mellom tredeling, firedeling og femdeling av grunnslaget. De ulike underdelingsmønstrene kan først høres alene, deretter synges de samtidig.
From 2:05, the beat alternates between subdivisions in three, four, and five. The various subdivision patterns are played separately before being played simultaneously.