Tverrfaglig dybdelæring i samiske aktiviteter
Dette er en samling med undervisningsopplegg med samiske tema som kan brukes i alle fag og på alle trinn i grunnskolen. Formålet er å bidra til en mer praktisk skolehverdag med nærmiljøet som læringsarena og med samisk tradisjon som tema.
Undervisningsoppleggene kan kobles opp mot læreplanverkets overordna tema folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Alle undervisningsoppleggene er tverrfaglige, og kan bidra til forståelse og at man ser sammenhenger på tvers av fag.
Undervisningsoppleggene består av to deler, en teoridel og en aktivitetsdel. All informasjon kan lastes ned som PDF.
Innhold
Utarbeidet av
Ingrid Frenning, Helga J. Rudaa og Toril Skoglund.
UiT – Norges arktiske universitet, Norsk leirskoleforening og Troms fylkeskommune/ Ishavskysten friluftsråd

Om tverrfaglighet i samiske aktiviteter
Gjennom generasjoner har samene vært opptatt av å utnytte råvarene maksimalt, og gjenbruke ting. Dette har vært utviklet gjennom år da det har vært knapt med ressurser, og langt og tungvint å komme til butikk. I dagens forbrukersamfunn har mye av denne kunnskapen gått tapt. I et bærekraftperspektiv er det derfor viktig at skoleverket er med på å ta ansvar for å ta opp temaet om forbruk og utnyttelse av ressurser med de som vokser opp.
Læring gjennom opplevelse, undring, iakttakelse, ha rollefigurer, være delaktig, å ha lov til å feile og få anerkjennelse når en finner ut, – det gir den virkelige læren for livet.
Arbeidet har fått økonomisk støtte fra Den naturlige skolesekken. Arbeidet kunne ikke vært gjennomført uten den informasjonen som reindriftsutøver Karen M. E. Utsi og Margrethe Kemi, Samisk høyskole har gitt oss.

Bakgrunnsstoff
Samisk barneoppdragelse
De åtte årstiders folk
Siida
Viktige beitearter for rein
Samiske matretter
Reindrift
Samisk folkemedisin
Alt bakgrunnsstoff samlet


Undervisningsopplegg
Overnatting i lávvu
Bål/árran 1.-4. trinn
Bål/árran 5.-10. trinn
Matlaging i lávvu/ute
Never
Neverkopp
Neverøse
Bær
Vi lager asttáhat
Vi lager flettebånd
Vi lager kaffepose
Sennegress
Barneleker
Garving av skinn
Vinterbeiteforhold
Reindrift og beiteplanter
Alle undervisningsoppleggene samlet


FNs bærekraftsmål
Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. Bærekraftsmålene består av 17 mål og 169 delmål som skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn.

Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
FNs bærekraftsmål 12 går ut på å sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre, og å kunne utnytte de ressursene vi bruker til sitt fulleste. Målet fokuserer også på å endre individers livsstil for å kunne sikre gode levekår for kommende generasjoner, gjennom å minske ressursbruk, miljøødeleggelser og klimautslipp. Delmål 12.2 nevner spesifikt bærekraftig forvaltning og effektiv bruk av naturressurser. Samer har i tusenvis av år opparbeidet seg kunnskap om sine lokalområder og tatt bruk av disse områdene på måter som bevarer dem til kommende generasjoner, og det er viktig at denne kunnskapen tas med i ressursforvaltning.

Mål 13: Stoppe klimaendringene
FNs bærekraftsmål 13 handler om å handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem. Klimaendringene er noe som samer og andre urfolk, og deres tradisjonelle levesett og leveområder, er spesielt utsatt for. Målet handler om å kunne både stå imot og å tilpasse seg til klimarelaterte farer og endringer, og tradisjonell og lokal kunnskap er noe som har blitt fremhevet som viktig i dette arbeidet. Målet fokuserer også på å utvikle politiske og strategiske tiltak mot klimaendringene på nasjonalt nivå, og det er spesielt viktig at samers og urfolks kunnskap er en del av disse tiltakene.