RAHČAN – ELLAS OPPRØR
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget i forbindelse med skolevisninger av filmen «RAHČAN – Ellas opprør» under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) arrangert i samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS). Tematikk og fortellermåte tilsier at den vil passe godt på ungdomstrinnet, men den vil også passe i arbeidet med mange temaer, som identitet, miljøutfordringer og urfolksspørsmål, på videregående skole. Den tar utgangspunkt i faktiske hendelser, og drar det ned på nivået til ei ung kvinne og gjør opplevelsene av konflikt personlig.
Filmen kan brukes til å jobbe med læreplanverkets overordnede del, som Demokrati og medvirkning, Bærekraftig utvikling, men også Folkehelse og livsmestring. I tillegg har vi samlet noen kompetansemål på denne siden og du finner flere aktuelle kompetansemål i filmstudiearket.
I filmstudiearket finner du også en oppgavesamling med forslag til hvordan man kan jobbe med filmen i undervisningen. Oppgavesamlingen er delt inn i temaene identitet, miljøvern og filmmediet.
Innhold
aktuelle kompetansemål
NORSK ETTER 10. TRINN
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
SAMFUNNSFAG ETTER 10. TRINN
- Utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksretter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- Reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
- Reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser blir utvikla og utfordret i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan en kan handtere påvirkninger og uønskede hendelser
NATURFAG ETTER 10. TRINN
- Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- Gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
KRLE ETTER 10. TRINN
- Gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Utarbeidet av
Nina Mathisen
TIFF – Tromsø Internasjonale Filmfestival

Foto: Einar Film Drama. Hentet fra filmstudieark
Kort om filmen
I filmen møter vi Ella Marie Hætta Isaksen – den Ella Marie som Norge har blitt kjent med via bandet ISÁK og som ble allemannseie via Stjernekamp. I denne dokumentaren er det derimot ikke musikeren og sangeren Ella Marie som står i fokus. Det vil si, vi følger henne i studio og på konserter, men det er hennes miljøengasjement som er hovedhistorien. Og da særlig hennes engasjement mot dumping av gruveavfall i Repparfjorden i Finnmark. Via Ella Marie får vi innblikk i Natur og ungdom, Naturvernforbundet og finnmarkingers kamp mot denne utbyggingen, som etter hvert strekker seg langt ut over denne fjorden i Finnmark.
undervisningsmaterialer
Fakta om filmen
- Regi og manus: Anne Marte Blindheim
- Produsent: Eirin O. Høgetveit
- Foto: Sven-Erling Brusletto
- Medvirkende: Ella Marie Hætta Isaksen
- Språk: norsk, nordsamisk
- År: 2022
- Spilletid: 1t 15m