Nyttige vekster
En trenger ikke å gå mange generasjoner tilbake i tid før de menneskene som bodde i landsdelen vår selv måtte skaffe til veie alle livsnødvendigheter. For å kunne utnytte ressursene i naturen var det helt nødvendig å ha artskunnskap. Altså å kunne identifisere de plantene, fiskene, fuglene og dyrene som kunne «brukes til noe», og utelukke giftige planter (oppdrag «sjølberging»).
Disse introduksjonene til planter som har vært brukt til matlaging, medisiner, og mye mer, er utarbeidet av Andy B. Sortland ved Instiutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT. Disse passer perfekt sammen med undervisninsopplegget Oppdrag «Birgejupmi» (Sjølberging).

Foto: Siw Killengreen
Innhold
Skrevet av
Andy B. Sortland
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet
"Sjølberging" og artskunnskap
Dette undervisningsopplegget vil ha fokus på artsmangfold og bærekraft med utgangspunkt i sjøsamisk bruk av naturen. Målene er både å bli kjent med samisk tradisjonell kunnskap, men også motivere for å jobbe med artskunnskap.

Kvann
Foto: Andy B. Sortland

Engsyre
Foto: Andy B. Sortland
Matplanter
En trenger ikke gå mange generasjoner tilbake i tid før en måtte skaffe til veie det aller meste av maten sin selv. Dette gjelder i særlig grad den plantebaserte delen av kostholdet. Planter lot seg som oftest ikke oppbevare over lang tid og kunne derfor ikke transporteres over lengre avstander. Det var derfor nødvendig med lokale og kortreiste kilder til C-vitamin og samtidig var disse plantene etterlengtet smakstilskudd. For oss mennesker er C-vitamin livsnødvendig for oppbygging av muskler, skjelett og annet vev. Dette vitaminet fungerer også som antioksidant som bremser og reparer skader forårsaket av kroppens energiforbrenning.
Uansett hvor en er i verden er det friske planter som er den viktigste kilden til C-vitamin for oss mennesker. På grunn av den lange vinteren i nord var det en utfordring for samene å finne planter i naturen som kilder til C-vitamin. Løsningen ble ofte planter som kunne oppbevares gjennom vinteren uten at disse vitaminene gikk tapt. I tillegg til det livsnødvendige tilskuddet av C-vitamin var noen planter ettertraktet som et kjærkommet tillegg til smak og konsistens i et ellers ensformig kosthold etter dagens målestokk. Ut på vinteren drømte en nok om å kunne sette tennene i en saftig stilk av kvann eller om ettersommerens moltemyrer. Slike planter fungerte også som godteri og dessert. De artene vi har valgt å presentere her er de viktigste kildene til C-vitamin og smakstilskudd i tradisjonelt samisk kosthold.
De viktigste matplantene av alle var engsyre og kvann. Ingen andre planter har hatt den samme betydningen, selv om molta også har vært og er viktig. Betydningen av engsyren kan nesten ikke overvurderes. Den var helt nødvendig for at samer og andre folk skulle unngå skjørbuk gjennom den lange vinteren. Spissformulert kan en nesten si at uten engsyre hadde det ikke vært mulig for mennesker å bosette seg permanent i nordområdene. Kvann var også ettertraktet for den lekre lakrislignende smaken i tillegg til at den inneholdt viktige vitaminer og næringsstoffer. Det var ingen andre planter som en gikk så langt og så høyt opp i fjellet for å samle inn og meske seg med.
Ikke alle presenterte arter er matplanter i egentlig forstand, siden de ikke var en større del av kostholdet gjennom hele året. Blåbær ble eksempelvis brukt i mat i bær-sesongen og ellers ikke. Derimot ble blåbær samlet, tørket og brukt som legemiddel gjennom hele året. Noe av det samme kan en si om ryllik som heller ikke er noen egentlig matplante. Den er likevel tatt med her fordi den har en viss tradisjon som krydder, og som ingrediens i urtedrikker. I tillegg ble ryllik brukt som legemiddel.
Medisinplanter
De fleste legemidler har i utgangspunktet vært plantebasert, ved at virkestoffene i preparatene har vært utvunnet fra plantedeler. Med moderne teknologi og metoder til rådighet har en nå «knekt koden» for å isolere og videreutvikle disse plantebaserte virkestoffene. Dermed er vi nå i stand til å fremstille disse i laboratorier og fabrikker.
Men en trenger ikke å gå langt tilbake i tid før også de profesjonelle apotekene måtte basere seg på innsamlet plantemateriale fra naturen til fremstilling av de legemidlene som de solgte. Disse apotekene hadde ofte en apotekhage hvor apotekeren selv dyrket medisinplanter som en ellers ikke fant lokalt i naturen rundt apoteket. Noen av de viktige medisinplantene som vokste vilt i Nord-Norge var blåbær, ryllik, einer, furu og åkersnelle.
Det var ikke slik at apotekene uten videre var tilgjengelig for alle. I 1814 hadde Norge totalt 24 apoteker og disse var uten plassert i byer i sør. Men siden de fleste samene og det store flertall av befolkningen ellers ikke bodde i disse byene da, måtte de fleste greie seg med de medisinplantene som en selv greide å skaffe til veie ved innsamling og byttehandel. Det første apoteket i Tromsø var «Apoteket Renen» som ble grunnlagt i 1825 og i vel seksti år deretter var dette det eneste i denne byen.
Konsekvensen av dette var at den folkelige kunnskapen om bruken og virkningen av viltvoksende lokale medisinplanter var viktig, og ble formidlet fra generasjon til generasjon. I forhold til noen planter kunne denne kunnskapen være bedre eller også helt ukjent for datidens apotekere og skolemedisin.
Denne kompetansen på folkemedisin var så nødvendig at den har vært en viktig del av kulturutvekslingen mellom folkegruppene i nord. Samer som bodde helt i nord drev eksempelvis byttehandel med legemidler fra planter som bare vokste lenger sør. Dette gjorde de ofte med andre samer som de møtte på markeder og ved større begivenheter.

Ryllik
Foto: Siw Killengreen
Tradisjonell helbredelse
Tradisjonell helbredelse blir anvendt i tillegg til skolemedisin i store deler av både Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie. Helbredelsen er gjerne knyttet til tradisjonelle kunnskaper om hvilke midler å bruke og hva som kan gjøres.
Planter brukt som bygningsmaterialer og emner til redskaper og bruksgjenstander
Med bygningsmaterialer mener vi trematerialer til å bygge hus, stabbur (áiti, njalla), gammer og lavvo. Siden vårt hovedfokus er sjøsamisk tradisjon tar vi også med noe omtale av samisk båtbyggingstradisjon og de materialer som tilhører denne og fiskeriene.
Denne kategorien av planter er vedplantene, det vil si trær og busker. I nordområdene er antallet arter av disse få, særlig gjelder dette ute på kysten og i fjellstrøk. Vi har her valgt å ta med fem arter som har vært særlig viktig i samisk tradisjon. Av disse står bjørka (soahki, lageš) i en særstilling siden den har vært tilgjengelig omtrent overalt. I tillegg har alle deler av dette treslaget kunnet brukes til noe, også de delene av treet som ikke er forvedet, som lauvet og sevjen.
Den samiske båtbyggertradisjonen er svært gammel og sammenflettet med den norrøne bakover i historien. Også når det gjelder elvebåtene er en del av tradisjonene felles, med samiske og “karelske” folk lenger øst. Når det gjelder tømmer- og trehus ble det hentet inspirasjon fra kvenske/finske innvandrere, tidlige kirkebygg og fra nordmenn og andre samer som allerede hadde satt opp hus. I tillegg var det kontakt med pomorene. Den nordlige landsdel har alltid vært en internasjonal møteplass for bosetning, handel og dermed kulturutveksling.
Lavvoen er samisk, og også når det gjelder gammer og stabbur er det oftest nokså greit å avgjøre hvilke som er samisk og ikke. Når det gjelder trehus og båter kan det være vanskeligere å avgjøre dette.
Vi har der vi har funnet det nødvendig satt den samiske tradisjonen inn i et tidsperspektiv for å unngå misforståelser i forhold til fortid og nåtid. Likevel er det selvsagt slik at tradisjoner av ulike årsaker lever lenger noen steder enn andre. Mange tradisjoner er også felles for samer, kvener og nordmenn selv om språket ikke er det.
Her kan du lese mer om et utvalg materialer og produkter.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

Bjørk
Foto: Jan Höper

Rogn
Foto: Andy B. Sortland
Planter som ble brukt som dyrefór
Det viktigste dyrefóret var selvsagt høyet som en ga husdyrene daglig gjennom vinteren. Her skal vi imidlertid ikke ta for oss alle de artene av gress og urter som samlet inngikk i dette, men på noen som ble selektivt samlet inn i tillegg.
Delvis ble dette brukt som nødfór når våren kom seint og det var tomt for høy. Men enda oftere ble det gitt til husdyrene som tilleggsfór ved siden av høyet for å drøye det. Det er imidlertid også slik at eksempelvis skav, barken av rogn, er noe som sau og geit faktisk liker å tygge på og blir gitt dem på enkelte gårder den dag i dag. Også bjørk ble samlet inn selv om den ikke var noe godt fór, men fordi den var lett tilgengelig. Derfor ble bjørkeris brukt når en ikke hadde noe annet. Vi har også tatt med en farlig forvekslings-art til de bregnene hvor røttene ble brukt til fór.
Bregnene ble for det meste samlet inn om våren mens det enda lå snø de fleste steder, og det ikke var spirt opp nok grønt som husdyrene kunne livberge seg av selv utendørs. Det var røttene nede i bakken som ble samlet inn da og derfor ble dette fóret kalt moldfór.
Innhøstingen av røtter, bark og kvist som dyrefór var noe som de fleste som hadde husdyr bedrev, uavhengig av etnisitet. Særlig ble bark av selje og rogn brukt som tilleggsfór. Da med unntak av de aller mest velstående jordeierne som hadde tilgang på rikelig med slåttemark og arbeidshjelp.
Vi finner spor av denne innhøstingen i form av stedsnavn, samiske så vel som norske. Disse forteller hvor denne innhøstingen foregikk og hva som ble hentet hjem. Disse stedsnavnene er kulturminner som vi bør ta godt vare på. Eksempler på slike norske navn er Skavdalen, Moldfordalen, Moldforvika, Risholmen og Bromdalen. Brom er friske kvister med bladknopper på.
Fargeplanter
Klærne som samene brukte i eldre tid var hovedsakelig laget av ull og skinn, og i utgangspunktet hadde de da den naturlige fargen til sauen og de andre dyrene som skinnene var fra. Bearbeidet skinn i form av lær ble i tillegg brukt til mange formål som belter, skotøy og knivslirer.
Men så er det jo slik at det å vise hvem en er og sosial tilhørighet alltid har vært viktig for oss mennesker. I tidligere tider var ikke dette mindre viktig enn det er i dag, snarere tvert imot. En brukte gjerne en betydelig del av sine ressurser på å kunne skille seg ut fra «den grå masse» på en positiv måte. Dette var også tilfellet i den samiske kulturen.
I praksis gjorde en dette ved hjelp av utformingen på plaggene en brukte og ved godt håndverk. Men også ved hjelp av farger og ekstra fine materialer. De mest velstående kunne ha råd til å anskaffe stasplagg av importerte og kostbare materialer. I graver fra jernalderen har en i Norge funnet silkestoff produsert i Asia. Et av de siste funnene er fra Hamarøy kommune i Nordland.
De fleste, samer som andre, hadde imidlertid ikke råd til å kjøpe slike dyre, importerte plagg og stoffer og var henvist til å farge og dekorere ull, tøy, tråd og lær selv. Noen av de viktigste fargeemnene som ble brukt til dette var fra lokale planter. Noen av disse kunne brukes med det samme og uten andre tilsetningsstoffer. Eksempler på dette er fargelavene hvor lavsyrene fungerer som beisemiddel.
Men ofte måtte plantematerialet tørkes før bruk og fargeprosessen krevde beisemiddel i tillegg til fargestoffet for at fargen skulle feste seg godt. Noen fargeprosesser krevde også andre tilsetninger og at fargebadet gjennomgikk en gjæringsprosess.
Også lær ble farget og dekorert med trykk for å få frem kontraster og mønster. Særlig belter og knivslirer kunne samene legge mye tid og arbeid i å få til å fremstå vakrest mulig.
Relevante lenker

Hvitmaure
Foto: Andy B. Sortland

Stri kråkefot
Foto: Andy B. Sortland