Råd til undervisningen
Det norske utdanningssystemet er gjennom lovverket dobbelt forpliktet. Det skal formidle kunnskaper om samisk kultur og samfunn til alle elever i skole og barnehage. Det skal også legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv.
Samiske perspektiver og urfolksperspektiver er inkludert både i læreplanens overordnede del og i flere fags kompetansemål. For å utvikle undervisningen mot en større inkludering av samiske tema, samiske perspektiver og urfolksperspektiver, kreves det evaluering av egen undervisning med bevissthet rundt hva som inkluderes i undervisningen, hvilke metoder som brukes og hva målet med undervisningen er.
Foto: Ørjan Bertelsen
Innhold
Skrevet av
Erle Bårdsdatter Sæther
Senter for samiske studier, UiT Norges arktiske universitet
Video hentet fra UDIR
Rådende fortellinger
Fortellingene om samene som folk har i mange sammenhenger vært prega av essensialisme og naturromantikk. Essensialisme betyr å framstille en folkegruppe som å være bærer av et grunnleggende og naturgitt sett av egenskaper…
Mangfold
Det samiske samfunnet er mangfoldig. Samers identitet finnes i like mange versjoner som det finnes samer. Kanskje er det mer presist å si at «de samiske samfunnene» – i flertall – er mangfoldige.
Hva inkluderes i undervisningen
I læreplanverkets overordnede del står det at elevene skal lære om mangfold og variasjoner innenfor samisk kultur og samfunnsliv (1). Det samiske samfunnet (de samiske samfunnene?) er mangfoldig og elevene har rett til å lære om ulike samiske perspektiver og ulike aspekter ved samisk kultur og samfunn. Dette vil blant annet si å ikke basere undervisningen på stereotypiske fortellinger om samer. Disse stereotypiene har blant annet bakgrunn i et essensialistisk syn på kultur. Et essensialistisk syn vil si at kulturen har en «essens», en fast kjerne bestående av felles verdier, regler og normer som endres lite over tid. Essensialisering, samt et fokus på forskjellene mellom norsk og samisk kultur, har tidligere vært viktig i kampen for samiske rettigheter og for revitalisering av samiske kulturuttrykk. I dag kan det være begrensende og gi et mangelfullt bilde av hva samisk(e) kultur(er) er. Dette kultursynet kritiseres fordi det nettopp ikke tar hensyn til at kulturer endrer seg. På samme måte som at norsk kultur ser annerledes ut i dag enn for 50, 100 og 200 år siden, har samisk kultur endret seg gjennom årene. Et essensialistisk kultursyn står i motsetning til et dynamisk kultursyn, hvor kultur skapes i møtene mellom mennesker og derfor er i stadig endring. Dette kan også beskrives som at kultur ikke er noe man har, men er heller noe man gjør (2).
I vurderingen av hva som skal inkluderes i undervisningen, kan læreren måtte bestemme hva som presenteres som eksempler på samisk kultur. En måte å gjøre dette på er å ta utgangspunkt i hva elevene kan fra før og legge til flere eksempler som viser variasjon. Da er det viktig å inkludere både tradisjonelle og moderne sider ved kulturen(e) som sammen danner et helhetlig og mangfoldig bilde. Eksempler på dette er hvis elevene uttrykker at samer kun finnes i Nord-Norge, kan et fokus på sørsamiske områder bidra til å utvide bildet. Her er det også viktig å få frem at både sør-, lule- og nordsamisk er offisielle språk i Norge. På samme måte vil det være viktig å snakke om andre tradisjonelle næringer, hvis det eneste elevene kjenner til er reindrift. Da vil det også være viktig å inkludere at veldig mange samer ikke driver med tradisjonelle næringer i dag.
Et annet tips som kan gi undervisningen mer dybde, er å inkludere lokal samisk kultur. For eksempel kan man undersøke om det er lokale ressurssentre som kan bidra med opplegg til undervisningen. I tillegg til å bygge kunnskap om elevenes lokalmiljø, kan lokal kultur og kunnskap bidra til at elevene får økt forståelse for at det er ulikheter innen samisk kultur.
At elevene skal lære om mangfold og variasjon, minner også om at den større fortellingen om hva samisk kultur er og hva som ofte gjenfortelles av samisk historie, ikke nødvendigvis er det den enkelte kjenner seg igjen i. På samme måte vil bruk av personlige historier som en form for perspektivtaking i undervisningen, være eksempel på en samisk historie, men kan ikke generaliseres til å gjelde en helhetlig samisk kultur eller hele den samiske historien. En huskeregel er å stille spørsmål ved hvem som er inkludert i det som fortelles og hvem som blir utelatt.
Urfolksperspektiver i fagfornyelsen
- For en gjennomgang av endringer som er gjort i læreplanene etter Fagfornyelsen og tips til hvordan disse endringene kan innføres i undervisningen, kan du lese Helen Margaret Murrays artikkel Urfolksperspektiver i fagfornyelsen (utdanningsnytt.no).
Reflektere rundt egen undervisning
Som Andreassen & Olsen (2020) sier: «Om det er undervisning av, om, til eller for urfolk har noe å si» (3). Dette er aspekter som kan påvirke hvordan man tenker rundt, planlegger og gjennomfører undervisningen. Om undervisningen er av urfolk eller ikke handler om din egen rolle som underviser og hvilke perspektiver du bringer med deg. Om det er til urfolk gjelder hvem som er publikummet, og det kan for mange, både i og utenfor Sápmi, være viktig å minne seg på at det kan sitte samiske elever i alle klasserom. Undervisning om urfolk handler om innholdet i undervisningen, og om undervisningen er for urfolk eller ikke vil påvirke hvordan du tenker rundt undervisningen og hva målet med undervisningen er. Dette er spørsmål du kan stille deg selv som virker bevisstgjørende.
En lignende bevisstgjøring kan vi få ved å ta inspirasjon fra teorier om demokratiundervisning (4) og se hvordan undervisningen kan være om, gjennom og for samiske perspektiver. Undervisningen vil være om samiske perspektiver, kultur og samfunn ved å inkludere det som en naturlig del av undervisningen. Dette gjøres for utviklingen av verdier og holdninger som anerkjenner samiske perspektiver, og hvor elevene samtidig lærer å tenke kritisk både rundt det som læres og den kunnskapen de har fra før. Undervisningen burde aktivt jobbe mot annengjøring av samiske perspektiver. Dette kan gjøres gjennom å bruke samiske perspektiver, kunnskap og metoder i undervisningen. Ved å se på målene med undervisningen og metodene som brukes for å nå de målene, jobber man for at undervisningen inkluderer samiske perspektiver og urfolksperspektiver på en helhetlig måte.
Flere tips til undervisningen
Skole og utdanning i dag
Her finner du rettigheter og forpliktelser for skole og utdanning i dag, samt kompetansemål for kunnskapsløftet 2020.
Fosen, aktivisme og sivil ulydighet
Her kan du lese om Fosen-saken, hvordan bruke saken i undervisningen og hvordan undervise om kontroversielle tema.
Skjermdump fra USN.no
Ressurser til refleksjon
For å øke forståelsen og kunnskapen rundt hvordan samiske perspektiver kan inkluderes i undervisningen, kan man ta i bruk refleksjonsverktøyet «Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger» utarbeidet av Universitetet i Sørøst-Norge (5). Refleksjonsverktøyet ble skapt for å hjelpe i arbeidet med innlemming av samiske perspektiver og urfolksperspektiver i lærerutdanninger, men vil være aktuell for alle som ønsker å utvikle sin egen undervisning og andre som ønsker å øke kunnskapen de har om samiske forhold.
Mer om avkolonisering av kunnskap og undervisning kan du lese om i SAIHs «En introduksjon til avkolonisering av akademia» (6). Verktøyet er laget for arbeid i høyere utdanning, men rådene og refleksjonsoppgavene som gis vil også være aktuell for andre som jobber med undervisning og opplæring.
Lenger ned på denne siden vil vi samle undervisningsopplegg laget av faglige ansatte på UiT – Norges arktiske universitet, samt en del undervisningsopplegg fra andre nettsider. Reaidu kan også brukes i undervisningen ellers, både ved at elevene kan finne informasjon her og ved at lærere kan øke egen kompetanse om samiske forhold.
Referanser
(1) 1.2 Identitet og kulturelt mangfold (UDIR)
(2) Kulturforståelse – ulike tilnærminger (NDLA)
(3) Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning (Andreassen & Olsen, 2020), s. 141
(4) Demokratiundervisning i skolen (Stray & Sætra, 2020)
(5) Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger (Aamaas, Bjerknes & Gregers Eriksen, 2022)
(6) En introduksjon til avkolonisering av akademia (SAIH, 2020)
Forskning
- Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis (Evju & Olsen, 2022)
- Inclusion as indigenisation? Sámi perspectives in teacher education (Somby & Olsen, 2022)
- From indigenous education to indigenising mainstream education (Gjerpe, 2018)
andre relevante lenker
- Samisk i skolen, Udir
- Hilde Sollid har skrevet en bloggtekst om lærebokverket Váriin, vákkiin, vuonaid, som er utvikla og brukes i Gaivuotna-Kåfjord-Kaivuonon.
- Sametinget om grunnopplæring og læremidler
- Gávnos – Samisk innhold i Kunnskapsløftet – et ressurshefte for lærere i grunnopplæringen
Relevant lenker og forskning: matematikkundervisning
Relevant forskning:
- «Bishop Sámegillii – utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi» (Fyhn m.fl., 2018)
- «How Sámi teachers’ development of a teaching unit influences their self-determination» (Fyhn m.fl., 2017)
- «Can Sámi braiding constitute a basis for teaching discrete mathematics? Teachers’ and researchers’ investigations» (Fyhn m.fl., 2017)
- «Sámi cultural properties of the numbers three and four» (Keskitalo m.fl., 2017)
- «‘We had not dared to do that earlier, but now we see that it works’ Creating a culturally responsive mathematics exam» (Fyhn m.fl, 2016)
- «Decolonizing Indigenous teaching: Renewing actions through a Critical Utopian Action Research framework» (Jannok Nutti, 2016)
- «Call your mothers! Sámi culture-based curriculum development based on mathematics teachers, students and mothers in joint research actions» (Jannok Nutti m.fl., 2015)
- «Indigenous teachers’ experiences of the implementation of culture-based mathematics activities in school» (Jannok Nutti, 2013)
- «Sami culture and values: A study of the national mathematics exam for the compulsory school in Norway» (Fyhn og Nystad, 2013)
Relevante lenker:
- «Samiske språk – en ressurs i matematikkfaget» (Fyhn og Hætta, 2019)
- «Lærerens roller ved utforskende arbeid» (Hansen og Fyhn, 2019)
- «Suonjir og luovvi – lokal samisk tradisjon» (Siri og Hermansen, 2018)
- «Med kultur i fokus – eksemplet lávvu» (Fyhn m.fl., 2016)
- «Utforsking av tradisjonell sørsamisk ornamentikk» (9-14). (Fyhn m.fl., 2015)
- «Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk i matematikkfaget«. (Fyhn m.fl., 2015)
- «Ruvden og matematikk» (Fyhn og Jannok Nutti, 2014)
- «Förändrigsarbete för en kulturellt baserad samisk matematikundervisning» (48-52). (Jannok Nutti, 2012)
- «Noe som følger et mønster« (Fyhn, 2010)
FNs bærekraftsmål
Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. Bærekraftsmålene består av 17 mål og 169 delmål som skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn.
Mål nr 4: God utdanning
Bærekraftsmål 4 har som mål å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Innen 2030 skal kjønnskforskjeller i utdanning og opplæring avskaffes, og det skal sikres lik tilgang til alle invåer innenfor utdanning og yrkesfaglig opplæring for sårbare grupper. Her nevner FN urfolk som en sårbar gruppe.
