Fosen, aktivisme og sivil ulydighet
Torsdag 23. februar 2023 gikk over 15 aktivister inn i foajeen til Olje- og Energidepartementet. Der hang de opp banner med «Baajh vaeride årrodh» og «Urfolksrett er ikke valgfritt», vrengte koftene og ga beskjed om at de var her for å aksjonere mot vindkraftutbyggingene på Storheia og Roan på Fosen-halvøya i Trøndelag. På denne datoen var det 500 dager siden høyesterett erklærte at konsesjonen gitt til vindkraftutbyggingen var ugyldig. Her kan du lese om Fosen-saken, samt hvordan du kan bruke saken i undervisningen.
Aksjonister møter Olje- og energiminister Terje Aasland i lobbyen til Olje- og energidepartementet.
Innhold
Skrevet av
Erle Bårdsdatter Sæther
Senter for samiske studier, UiT Norges arktiske universitet

Aksjonene i Oslo ble initiert av ungdomspartiet NSR-N (Norske Samers Riksforbund-Nuorat) og ungdomsorganisasjonen Natur og Ungdom. Aksjonistene okkuperte departementslokalene frem til kl. 02.30 mandag 27. februar, da de ble båret ut av politiet etter at de nektet å etterfølge politiets pålegg om å fjerne seg fra stedet. På utsiden av departementsbygningen ble det arrangert støttedemonstrasjon for Fosen fra de første aksjonistene gikk inn i bygget. Etter aksjonistene inne i departementslokalene ble båret ut av politiet, fortsatte demonstrasjonene utenfor. Først ble inngangsdørene til Olje- og Energidepartementet blokkert av aksjonister. Gradvis over flere dager ble dørene til flere departementer, blant annet Finans-, Klima- og miljø- og Næringsdepartementet, også blokkert. Flere av disse fikk pålegg av politiet om å flytte seg, og de som ikke etterfulgte pålegget ble båret bort av politiet. Utenfor departementskontorene var det også jevnlige markeringer med bannere, appellanter og kunstneriske innslag. Også flere ganger i løpet av uka ble det arrangert støttekonserter utenfor departementskontorene. Aksjonister fortsatte å blokkere inngangsdører frem til ettermiddagen 2. mars. Aksjonene ble da offisielt avsluttet, etter 8 dager med aksjoner. Det ble i disse ukene også arrangert markeringer flere steder rundt om i landet for å vise støtte til aksjonistene og til reindriftsutøverne på Fosen.
Fredag 3. mars ble det arrangert en støttemarkering for Fosen utenfor Stortinget. Denne støttemarkeringen flyttet seg så til Slottsplassen, hvor det ble gjennomført en stille markering på samme tidspunkt som regjeringen var samlet på Slottet til Kongen i statsråd. Markeringene fredag ble avsluttet med en større støttekonsert på Riksscenen i Oslo, arrangert av en bred gruppe av samiske kulturarrangører, hvor artister som Mari Boine, Marja Mortensson og Katarina Barruk deltok.
600 dager
3. juni var det 600 dager etter høyesterettsdommen, og 100 dager etter de første demonstrasjonene startet. Dette ble markert flere ganger i løpet av helga. 2. juni ble det arrangert lovlig aksjon utenfor slottet mens regjeringen samlet seg til Kongen i statsråd. Aksjonister samlet seg med bannere, kamprop og flagg utenfor slottet når regjeringen kjørte inn til møtet. 3. juni ble det arrangert markering på Eidsvolls plass med appeller og musikalske innslag, før det ble avsluttet med demonstrasjonstog fra Eidsvolls plass.
Dommen i høyesterett
Bakgrunnen for demonstrasjonene var høyesterettsdommen fra 11. oktober 2021, hvor Høyesterett erklærte at konsesjonen for vindkraftparken i reinbeiteområdene på Storheia og Roan i Trøndelag var ugyldig. Dommen sier at vindkraftparken bryter med reindriftsutøvernes rett til utøvelse av egen kultur. Dette er i strid med FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Høyesterett har ikke tatt stilling til om vindkraftanlegget må rives.
“
”
Ulike former for aktivisme
Under demonstrasjonene i Oslo ble det brukt ulike former for å vise motstand mot vindkraftutbyggingene og for å vise støtte til saken. Det var også mange som viste støtte til aksjonene selv om de ikke var tilstede i Oslo. Det som fikk mest oppmerksomhet er aksjonistene som først okkuperte lokalene til Olje- og Energidepartementet, og senere aksjonistene som lenket seg foran inngangsdørene til departementsbyggene. Dette er former for sivil ulydighet. Sivil ulydighet er når noen bevisst bryter loven for å uttrykke motstand mot eller å skape oppmerksomhet rundt en sak. Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å ha en markering eller demonstrere for en sak man er engasjert i. Det blir sivil ulydighet når man velger å ikke føye seg etter det politiet sier. Politiet gir først beskjed om at aksjonistene må flytte seg, og hvis de ikke gjør det risikerer de å bli arrestert og få bøter eller fengselsstraff. Aksjonister som vi så på bilder ble båret bort av politiet, aksjonerte sivilt ulydig.
Det var også mange som støttet Fosen-aksjonen uten å aksjonere sivilt ulydig. Mange viste sin støtte for eksempel ved å holde appeller, organisere støttemarkeringer, lage mat til aktivistene, donere klær og tepper, male banner og generelt ved å vise omsorg for de som aksjonerte. Det var også mange som viste sin støtte i sosiale medier og ved å skrive kronikker i avisene. Sosiale medier var også et viktig redskap for å få budskapet ut. Mange som var tilstede under aksjonene sendte direkte fra sine sosiale medie-kontoer fra Oslo, så støttespillere andre steder i landet kunne få oppdateringer direkte.
Å Vrenge kofta
Et viktig symbol i samisk aktivisme som vi så mye av under Fosen-demonstrasjonene, er vrengte kofter. Å vrenge kofta er en tradisjonell samisk måte å vise motstand og uenighet på. Det er en form for «stille» protest, som viser hvordan man ikke alltid trenger å rope høyest for å vise sin mening om en sak.

Aksjonistene Ella Marie Hætta Isaksen, Aslak Heika Hætta Bjørn og Kátjá Rávdná Broch Einebakken har vrengt gákti (kofte) i protest.
Fosen-saken i undervisningen
Fosen-saken er en dagsaktuell sak som kan brukes i undervisningen knyttet til tema som arealkonflikter, menneskerettigheter, fornybar energi, naturinngrep og politisk påvirkning. I tillegg er det viktige punkter i det tverrfaglige temaet «Demokratisk medborgerskap» i overordnet del av læreplanen at elevene skal få kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler. De skal også få forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet. I undervisningen kan elevene både lære om saken, men også gjennom den lære kritisk tenkning, hvordan bygge opp argumenter og hvordan møte meningsmotstand.
Kontroversielt tema
Fosen-saken kan likevel være utfordrende å undervise om nettopp fordi det er en konflikt, og temaet kan oppleves som kontroversielt. Kontroversielle tema kjennetegnes ved at det gjerne er verdi- og interessekonflikter uten enkle svar, det kan være uenigheter om bakenforliggende fakta og hvor elevene kan ha sterke meninger og følelser knyttet til saken (1). Hva som regnes som kontroversiell vil variere med tid og sted. Temaer som omhandler noens identitet og kultur, særlig når det gjelder minoriteter, vil også kunne oppleves som særlig sensitivt. Da kan et argument i saken oppleves som et argument mot ens selv, og dette kan utfordre ønsket om saklig debatt og godt debattmiljø. I tillegg er det viktig at ingen av elevene eller gruppene i konflikten blir satt i en offerrolle. Det kan derfor være lurt som underviser å gjøre seg noen refleksjoner på forhånd.

Undervisning
Her finner du informasjon og refleksjoner om hva undervisning om samiske temaer innebærer, og forslag til undervisningsopplegg.
SAMEPOLITIKK OG RETTIGHETSKAMP
Kampen for samiske rettigheter startet allerede rundt det forrige århundreskiftet, men er like aktuell i dag. Her kan du lese om Sametinget, Alta-saken, og urfolks rettigheter.
Hva skal åpnes for diskusjon
Det første er å reflektere rundt hva skal åpnes for diskusjon, samt hvilke begrepsavklaringer og fakta som må legges frem på forhånd. Dette vil si å lage et skille mellom styrende og ikke-styrende undervisning. Ikke-styrende undervisning gjelder for spørsmål hvor det er ulike svar og løsninger, og elevene kan utforske ulike sider ved tema. I styrende undervisning er målet at elevene overtar visse synspunkt, som for eksempel i undervisning om demokratiske verdier og menneskerettigheter (2). Hva som åpnes for diskusjon vil variere fra sak til sak og fra klasserom til klasserom. I Fosen-saken kan det for eksempel legges til grunn at man ikke kommer til å diskutere samers status som urfolk og medfølgende rettigheter. Det kan i stedet fokuseres på mindre sårbare tema for diskusjon, for eksempel hvordan man kan bruke ulike former for aktivisme til å fremme et politisk budskap.
Her er det viktig å kjenne elevene, så man har mulighet til å forberede seg på eventuelle vanskelige spørsmål og utsagn som kan komme. Hvilke utfordringer kan du komme til å møte? Kan det komme ekstreme meninger som for eksempel er rasistiske? Hvordan kan du ivareta både elevene som ytrer ekstreme meninger og elevene som blir utsatt for det? Er det samiske elever i klasserommet som kan være særlig sårbare når det snakkes om samisk kultur? Målet før undervisningen er et klasseromsmiljø hvor det ligger til rette for trygg diskusjon, der det samtidig er rom for tvil og for å lufte tanker elevene ikke har ytringsrom for ellers.
Lærerens rolle
Det er også nyttig å reflektere rundt hvilken rolle du som lærer skal ha i undervisningen, og hvor åpen skal du være om egne meninger i saken. Undervisningen vil alltid påvirkes av holdningene til både elevene og læreren, og enten du er åpen om egne meninger eller ikke, vil undervisningen aldri være helt nøytral. Spørsmålet er da om man åpent kan ta et standpunkt i en sak og samtidig undervise på en nyansert og balansert måte? Dette finnes det ulike undervisningsstrategier for. En strategi er at læreren avslører sine egne meninger i saken. Her er fordelen at elevene blir bevisst på lærerens synspunkt, og de lærer seg metoder for hvordan man kan møte kontroversielle tema. Men ulempen er at elevene kan inntar meningene til læreren fordi de ønsker å mene det samme eller tror at det er det «rette» svaret rett og slett fordi læreren mener det. En annen strategi er at læreren presenterer de ulike synspunktene på en balansert måte uten å dele hva læreren selv mener. Her får elevene se saken fra ulike sider og kan bli introdusert for nye argumenter, men det kan samtidig gi uttrykk for at alle argumenter er like velbegrunnede eller har like stor tyngde. Flere strategier for undervisning om kontroversielle tema finnes i læringsressursen Å undervise i kontroversielle tema.
undervisningsopplegg
- Fosen-saken og urfolks rettigheter (fn.no)
- Nobel Skole | Nobel Skole (nobelpeacecenter.org)
- Fra protest til sivil ulydighet. Del 1: Demokrati og aktivisme – Min stemme
- Aktivisme til demokrati: Kan ungdom redde verden? | Universitetet i Stavanger (uis.no)
- Demokrati, medborgerskap, kritisk tenkning – DEMBRA
Sist redigert: 09. juni 2023