Samisk religion før kristendommen
Saemien jaahkoe kristegassji åvtelen
Den samisk religionen som eksisterte før kristendommen tok over, var en mangfoldig naturreligion. Noaidien var den religiøse lederen eller den som formidlet kontakt mellom guder eller makter og mennesker. Noaidien sin tromme var både et rituelt redskap og et kart over verden. Det var mange ulike guder som hørte til i tilknytning til menneskene sitt univers. Med Thomas von Westen og hans medhjelpere kom kristendommen for alvor til Sápmi/ Sábme/ Saepmie.
Innhold

Foto: TMU postkortsamlinga
Naturreligion
Både ritualer og fortellinger handlet i stor grad om forholdet til naturen og til det å være en del av naturen. Langs kysten var det ritualer og fortellinger knyttet til fiske, fangst og ferdsel på havet. På innlandet var både fiske, jakt, ferdsel i skog og på vidda, og reindriften omgitt av fortellinger og ritualer. Ritualer og ofringer var for eksempel knyttet til å bringe lykke i jakt eller fiske, eller for å hjelpe mot sykdom og skader. Ofringene kan også ha blitt sett på som å «tilbakeføre naturens gaver og gjenopprette balanse i naturen».
Ennå i dag er mange av de viktigste rituelle stedene synlige som steder som stikker seg ut i naturen. Steiner, fjellformasjoner og deler av vassdrag kunne være offersteder som enhver måtte forholde seg aktivt til om de passerte eller skulle oppholde seg i nærheten av. Det var naturformasjoner som ble ansett som å ha spesielle egenskaper, eller som manifestasjoner av det hellige. De gamle samiske religionenes verdensforståelse baserte seg på at det fantes forskjellige sfærer, generelt delt inn i en øvre verden, en mellomverden, og en underverden. Noen hellige steder kunne dermed ha blitt sett på som passasjer til underverdenen, slik som steinur.
Samiske religioner
Vi kan i dag snakke om samiske religioner, i flertall, da det ikke var en sentral eller enhetlig samisk religion det har vært snakk om. Selv om det kan ha fantes en generell samisk verdensforståelse, har det vært forskjellige tolkninger som varierer fra sted til sted, og også over tid. I møter med andre religioner har samiske religioner tatt til seg forskjellige trekk, som guder eller helligdager, som gradvis endret samisk religiøs forståelse.
Kildekritikk
Mye av den nedskrevne informasjonen vi har om samisk førkristen tid, er skrevet ned av kristne misjonærer og kirkemenn. Disse kom ofte til Sápmi/Sábme/Saepmie med mål om å kristne samene, og hadde allerede eksisterende tanker om det samiske og samisk religion. Mange mente for eksempel at Djevelen var spesielt knyttet til samene, og misjonærene forklarte da samiske skikker og tro på bakgrunn av dette. Man må derfor vise varsomhet når man leser disse kildene, og vurdere hva som kan tolkes for å være objektiv fakta, og hva som er farget av kristendommens lære. Andre kilder, som arkeologi, kan være med på å gi et mer nyansert bilde av samisk førkristen tid.
Noaidien og tromma
Som religiøs leder eller i hvert fall rituell leder, hadde noaidien ansvar for å formidle kunnskap mellom ulike verdener, og var et bindeledd mellom mennesker og åndeverdenen. Ved hjelp av tromma, joiken og andre teknikker kunne noaidien oppnå en form for ekstase der hen (de fleste noaidier var menn, men det fantes også kvinnelige noaidier) opplevde å kunne kommunisere med guder og makter. Tromma, også kjent som runebomme, var både rituelt hjelpemiddel og et slags kart over den verdenen eller de verdener det var verdt å leve eller ferdes i. på tromma var mange av gudene avbildet. De aller fleste trommene blei beslaglagt og ødelagt i forbindelse med misjoneringa rettet mot samene på starten av 1700-tallet.
For samene hadde noaidien mange forskjellige roller. I tillegg til å være bindeleddet mellom ånder og mennesker, eller fordi hen var bindeleddet, var noaidien også personen man gikk til med sykdom, og hen kunne se hva fremtiden ville bringe. Hen var også leder i noen rituelle seremonier. Utenifra, blant ikke-samer, var samer generelt ansett som gode trollmenn, noe vi kan lese fra diverse sagaer fra vikingtiden. I noen lover (som Borgarthingloven og Eidisvathingloven) ble det forbudt å oppsøke samiske noaidier, spesielt etter at kristendommen fikk feste i Norge.

Foto: TMU postkortsamlinga
Poala-Ánde/Anders Poulsen
En viktig kildene vi har for førkristen samisk religion er rettsdokumentene fra noaidien Poala-Ánde/Anders Poulsens rettsak. Poulsen var bosatt i Varanger, og i 1692 ble han ført for retten for å ha brukt en runebomme. Under retten forklarte Poulsen hva de forskjellige symbolene på tromma betydde, og han forklarte dens bruksområder. Tromma var blitt konfiskert og sendt til København, og Poulsens egen dom ble også sendt til København for endelig avgjørelse. Før dommen ble avgjort ble Poulsen drept i fengsel av en utilregnelig person.
Lesing av Poulsens forklaringer på symbolene bør skjes med varsomhet, da noen av forklaringene kan ses å komme fra et kristent perspektiv. Forklaringene kommer også fram i en rettssak, og det kan stilles spørsmål ved om Poulsens forklaringer er hva han tror påtalemyndighetene ønsker å høre.

Rekonstruksjon av Poala-Ándes runebomme.
Relevante lenker
- «Fersk forskning om sjamanisme» (Fonneland, 2017)
- «Trolldomssak mot en samisk noaide – Anders Poulsen, Vadsø, 1692» (Willumsen, 2016)
- Les mer om runebomma på SNL
- Les mer om førkristen samisk religion og guder på SNL
- Les mer om Skjækertromma på Gaavnoes
- Norgeshistorie «En runebomme på rettens bord»
- I 2022 ble Poala-Ánde/Anders Poulsens runebomme returnet til Sápmi/Sábme/Saepmie

Foto: Creative Commons
Kristendommen overtar
Da Thomas von Westen og hans medmisjonærer kom til Sápmi/Sábme/Saepmie på starten av 1700-tallet, hadde folk i de aller fleste samiske bygdene kjent til elementer fra kristendommen i flere århundrer. Med den dansk-norske statspietismen var målet klart: Samene skulle bli kristne. Kongen i København skulle ha kontroll over folk og land. Misjonærene lærte seg språket og sentrale sider ved den samiske religionen, og brukte det i arbeidet. Trommene blei konfiskert og de samiske gudene ble omdefinert til djevler. Det virket. Kristendommen begynte å ta over. Den samiske religionen forsvant eller gikk under jorda.
Kristendommen overtar
Da Thomas von Westen kom til Sápmi/Sábme/Saepmie på starten av 1700-tallet var de fleste samene kjent med kristendommen. Men med den nye statspietismen var målet klart: samene skulle bli kristne.