Samenes historie

Sámiid historjá

Norsk nasjonalisme

I 1751 ble hele riksgrensen mot Sverige (som da inkluderte Finland) trukket opp. Samtidig ble reindriftssamene sikret særrettigheter i et tillegg til grensetraktaten kalt Lappekodisillen. Denne sikret blant annet retten til å flytte reinflokken over grensen.

Riksarkivar Inga Bolstad og sametingspresident Aili Keskitalo med Lappekodisillen
Foto: Åse M.P. Pulk / Sametinget

Lappekodisilen ble i 2021 overført til Sápmi/Sábme/Saepmie.

På 1700-tallet skjøt misjoneringsarbeidet blant samene fart med Thomas von Westens arbeid. Misjoneringen hadde et todelt motiv; å spre kristendommen som religion, og som sikkerhetspolitikk. Med grunnloven av 1814 ble samene i Norge norske statsborgere og fokuset i landet var på vekst av norsk kultur og språk, og en stryket nasjonalfølelse. Utover 1800-tallet ble fornorskningspolitikken mot samene og kvenene tydeligere. Sosialdarwinistiske ideer om samene som en underlegen «rase» begynte å spre seg og innvandringen fra Finland ga argumenter for en sterkere sikkerhetspolitikk i nordområdene. I det sørsamiske området argumenterte Yngvar Nielsen for «framrykningsteorien», som forklarte at samene sør for Namdalen først kom til området etter middelalderen. Denne teorien har senere blitt motbevist.

Samisk Språkpolitikk

Samisk språk oppfattes som et særlig viktig kjennetegn for samene, og hovedmålsettinga for samisk språkpolitikk er å styrke de samiske språkene. Dagens språkpolitikk må ses i lys av fornorskningspolitikken.

Læstadianismen

Læstadianismen er en konservativ kristen bevegelse som startet rundt den svensk-samiske presten Lars Levi Læstadius på midten av 1800-tallet. I starten var det særlig i de samiske bygdene at læstadianismen slo rot.