Samenes historie
Sámiid historjá
Samene har levd i Norden i uminnelige tider. De første arkeologiske funnene som tyder på en særegen samisk kultur dateres til det siste årtusenet fvt. Siden da har samenes historie vært nært knyttet til landene de bor i, og er en viktig del av Norge, Sverige, Finland og Russlands nasjonshistorie.
Innhold
Illustrasjon: Olaus Magnus
Fra jernalder til middelalder
I jernalderen levde samene som jegere, fiskere og sankere, og deltok i handel med de andre folkegruppene som bodde i de samme områdene. Gamle tekster skrevet av ikke-samer, sånn som Ottars beretning fra ca. 890 og i Snorres kongesagaer, bruker stort sett ikke samenes navn på seg selv, men i stedet ordet «finner». Dette ordet ga igjen navn til «Finnmǫrk», en betegnelse på områdene av Norden hvor flest samer bodde og få andre grupper hadde faste bosetninger.
De norrøne bosetningene trakk seg stadig nordover og innover i landet. De norrøne herskerne krevde inn en form for skatt fra samene, kalt «finneskatt», som besto av ulike former for fangstvarer. Hvor frivillig denne skatten ble betalt er usikkert, men det er en mulighet for at dette ble betalt i forbindelse med andre byttehandler hvor samene også fikk tak i varer man selv hadde behov for. Både ulike former for dyreskinn og olje utvinnet av sel og hval var viktige samiske handelsvarer. Samene var kjent som dyktige båtbyggere, og det var kjent at blant samene var det mennesker som kunne utøve trolldom og spå fremtiden.
Med sentralisering av kongemakten ble det i tillegg uenighet om hvem som hadde rett til å beskatte og å gjøre handel med samene. I tidlig middelalder ble både Norge og Sverige dannet som kongeriker, begge med hovedsete i sør. Det var likevel ikke trukket opp grense mellom Norge og Sverige i de nordligste områdene, og det er fremdeles usikkerhet rundt hvilken status samene hadde i disse områdene. De samiske samfunnene i nord kunne sannsynligvis i stor grad styre seg selv i det daglige.
Førkristen samisk religion ble mot slutten av jernalderen påvirket av kristendommens spredning. Kristningen førte til et sterkere skille mellom samene og andre folkegrupper i nord. Det ble bygget flere kirker i nordområdene for å markere den kristne tilstedeværelsen, men det ble sannsynligvis ikke gjennomført noe større forsøk på kristning av samene i middelalderen.
I middelalderen spredte jordbrukskulturen seg, også i områdene som samene tradisjonelt hadde brukt. Dette førte til at samene laget tydeligere grenser mot spredningen. En form for grense var at samene selv ble bofaste og startet egne jordbruk. Særlig langs vestkysten i nord ble kombinasjonen av fiske og jordbruk vanligere for alle folkegrupper i denne perioden. Fisket ga også samene nye økonomiske muligheter ved at tørrfisken ble solgt sørover.
Norsk nasjonalisme
I 1751 ble hele riksgrensen mot Sverige (som da inkluderte Finland) trukket opp. Samtidig ble reindriftssamene sikret særrettigheter i et tillegg til grensetraktaten kalt Lappekodisillen. Denne sikret blant annet retten til å flytte reinflokken over grensen.
Foto: Åse M.P. Pulk / Sametinget
Lappekodisilen ble i 2021 overført til Sápmi/Sábme/Saepmie.
På 1700-tallet skjøt misjoneringsarbeidet blant samene fart med Thomas von Westens arbeid. Misjoneringen hadde et todelt motiv; å spre kristendommen som religion, og som sikkerhetspolitikk. Med grunnloven av 1814 ble samene i Norge norske statsborgere og fokuset i landet var på vekst av norsk kultur og språk, og en stryket nasjonalfølelse. Utover 1800-tallet ble fornorskningspolitikken mot samene og kvenene tydeligere. Sosialdarwinistiske ideer om samene som en underlegen «rase» begynte å spre seg og innvandringen fra Finland ga argumenter for en sterkere sikkerhetspolitikk i nordområdene. I det sørsamiske området argumenterte Yngvar Nielsen for «framrykningsteorien», som forklarte at samene sør for Namdalen først kom til området etter middelalderen. Denne teorien har senere blitt motbevist.
Kristendommen overtar
Med Thomas von Westen i spissen intensiferte misjoneringa i Sápmi/Sábme/Saepmie på starten av 1700-tallet.

Foto: Sverre A. Børretzen / NTB scanpix
FORNORSKNINGSPOLITIKK
I 1902 ble det vedtatt en lov for Finnmark hvor det ble forbudt med salg av jord til de som ikke behersket norsk.
Skolen var en tydelig arena for fornorskning. Fra slutten av 1800-tallet skulle all undervisning foregå på norsk. I 1898 kom «Wexelsenplakaten», en instruks som stramma kraftig inn på bruken av samisk og kvensk som undervisnings- og hjelpespråk i skolen. Det var mulig å søke unntak fra denne instruksen for å holde kristendomsundervisninga på samisk eller kvensk, men dette unntaket ble kun benyttet av skolestyrene i Kautokeino og Karasjok. Kirkeminister Vilhelm Andreas Wexelsen fikk også innsatt en skoledirektør til å overse fornorskningsarbeidet i skolene i Finnmark. Dette førte blant annet til at skolebarn fikk forbud mot å bruke samisk seg imellom. Tidlig på 1900-tallet ble det opprettet internatskoler både i Finnmark og i det sørsamiske området hvor samiske og kvenske elever ble utsatt for sterkt fornorskningspress.
Kautokeino-Opprøret
I Kautokeino var det en konflikt mellom læstadianske samer og den ikke-samiske øvrigheta i Kautokeino: handelsmannen, presten og lensmannen. Samene gjorde motstand blant annet mot brennevinshandelen i bygda som hadde ført til at mange ble avhengig og satte seg i dyp gjeld. I 1852 eskalerte det til det vi kjenner som Kautokeino-opprøret. Handelsmannen og lensmannen mistet livet og presten ble pisket, før opprøret ble slått ned av andre samer. Rettsaken etter opprøret dømte flere av opprørerne til straffearbeid og opprørslederne ble henrettet i 1854. Opprøret kan ha vært med på å styrke argumentene om at samisk kultur og språk var underlegne og støtte argumentene for fornorskningspolitikken.
Samisk Språkpolitikk
Samisk språk oppfattes som et særlig viktig kjennetegn for samene, og hovedmålsettinga for samisk språkpolitikk er å styrke de samiske språkene. Dagens språkpolitikk må ses i lys av fornorskningspolitikken.
Læstadianismen
Læstadianismen er en konservativ kristen bevegelse som startet rundt den svensk-samiske presten Lars Levi Læstadius på midten av 1800-tallet. I starten var det særlig i de samiske bygdene at læstadianismen slo rot.
Samisk opposisjon og etterkrigstiden
På starten av 1900-tallet vokste det frem en politisk samisk opposisjon, hvor blant annet samen Isak Saba ble valgt inn som stortingsrepresentant i perioden 1906-1912. I det sørsamiske området var det på tidlig 1900-tallet aktiv organisering blant annet av Elsa Laula Renberg og Daniel Mortenson, som begge ledet sameforeninger og var sentrale personer på det første samiske landsmøtet i Trondheim i 1917. Samisk organisering var støttet av samisk media som avisen Sagai Muittalægje utgitt av skolemannen og forfatteren Anders Larsen og Waren Sardne utgitt av Daniel Mortenson.
Utover 1900-tallet holdt fornorskningen stand uten at det samiske organisasjonsarbeidet nådde fram med mye.
Mot slutten av andre verdenskrig, førte de tyske okkupasjonsstyrkene den brente jords taktikk mens de trakk seg ut av Finnmark og Nord-Troms. Dette gjorde at sivilbefolkningen ble tvangsevakuert og det meste av bygninger og infrastruktur ble brent. I 1944 tar også Sovjetunionen tilbake det skoltesamiske området Peäccam øst for den norske grensen. Dette gjør at mange østsamer velger å flytte til Finland, og kontakten mellom samene i Norden og i Sovjetunionen mister kontakten.
Etter 2. verdenskrig ble samenes situasjon i Norge igjen diskutert, blant annet etter FNs menneskerettighetserklæring fra 1948 fokuserte på allmenne ideer om menneskeverd og kulturers verdi. I 1956 ble Komiteen til å utrede samespørsmål nedsatt, og som med sin innstilling i 1959 fremmet en lang rekke forslag for å styrke samenes kulturelle og økonomiske situasjon. Denne innstillingen ble behandlet i Stortinget i 1963 og førte blant annet til at språkundervisningen i skolen fikk bedre vilkår.
I etterkrigstiden økte også den samiske organiseringen, hvor Norske Reindriftssamers Landsforbund dannes i 1947 og Samisk Selskap i Oslo ble dannet i 1948. Sistnevnte forening reorganiseres sammen med andre samiske lokalforeninger og stifter i 1968 Norske Samers Riksforbund (NSR). Den nasjonale organiseringen var også viktig for internasjonal organisering og de samiske organisasjonene i Norge, Sverige og Finland var med å danne World Council of Indigenous Peoples.
Samepolitikk og rettighetskamp
Kampen for samiske rettigheter startet allerede rundt det forrige århundreskiftet, og mye har skjedd i løpet av denne tiden. Men kampen for de samiske rettighetene er like aktuell i dag, med nye rettighetsspørsmål som stadig dukker opp.
