Svart-hvitt bilde. En dame i kofte står ved et podium og snakker til et publikum.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

Bildet er tatt fra et seminar om fornorskninga

Sannhets- og fornorskningskommisjonen

Skrevet av

Helene Ajuna Olsen 

Senter for samiske studier, UiT – Norges Arktiske Universitet

 

Sommeren 2023 kommer rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen, som siden 2018 har arbeidet med å avdekke og kartlegge forholdene og konsekvensene av fornorskningspolitikken rettet mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Gjennom åpne innspillsmøter og lukkede intervjuer har kommisjonen arbeidet med å samle inn historier fra denne perioden i norsk historie og konsekvensene av dem.

Det som kommer fram av kommisjonens rapport kommer til å ha stor betydning for den videre forsoningen mellom samer, kvener/norskfinner, skogfinner og majoritetsbefolkningen.

Skolens ansvar

Fra sannhets- og forsoningskommisjoner gjennomført i andre land, som i Canada, ser man at skolen har vært sentral på flere måter. På liknende måte som «residential schools» i Canada har vært sentral i uretten gjort mot urfolk, har det norske skolevesenet hatt en sterk rolle i fornorskninga av både samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Skolen var ofte barns første møte med majoritetssamfunnet, og er hvor store overgrep ble gjort. Men skolen er også sentral i arbeidet med forsoning. I den canadiske rapporten er det inkludert 94 «Calls to Actions» (1), anbefalinger, for å hjelp i arbeidet med forsoning. Inkludert i disse anbefalingene er det flere som konkret er rettet mot skolesystemet for å heve kunnskapen blant elever om historiske forhold og hvordan dette påvirker dagens samfunn, og også punkter som handler om å øke lærernes evne til å inkludere urfolkskunnskaper og -metoder i klasserommet. Andre anbefalinger går også ut på å heve kunnskap om urfolks historie, rettigheter, o.l. i forskjellige felt og yrker, som helsefag, juss og blant offentlig ansatte.

Det faller også innenfor den norske kommisjonens mandat å se på og å vurdere tiltak for forsning. Som en del av dette skal de se på tiltak for «å informere og øke den generelle kunnskapen i samfunnet om samisk og kvensk/norskfinsk historie og kultur i dag» (2). Vi kan dermed se for oss at skolevesenet kommer til å spille en viktig rolle i den videre forsoningen mellom majoritetssamfunnet og den samiske, kvenske/norskfinske og skogfinske befolkninga.

Skolens rolle i dag som en plass for forsoning kommer av skolens rolle i barns kunnskap- og dannelsesutvikling. Det er en plass hvor man lærer om de faktiske forhold som har vært, og hvordan det påvirker dagens samfunn. Men det er også en plass hvor man lærer om empati, forståelse og kritisk tenking – ferdigheter som er viktige for et flerkulturelt samfunn.

Kunnskapsløftet 2020 ga det samiske et viktig løft i skolen og gjorde det mer sentralt enn det noen gang har vært tidligere. Samiske tema har nå en forankring i de aller fleste fag i grunnskolen og på videregående skole, og dette er allerede en viktig del av arbeidet med forsoning. Men man ser fremdeles potensialer for forbedringer. Et stort problem er for eksempel mangelen på tilgjengelige ressurser for elever, lærere og studenter, og undervisningsmateriale er fremdeles mangelfullt – på alle nivåer. Dette leder til en ond sirkel hvor lærerstudenter ikke får den nødvendige bakgrunnskunnskapen for å kunne lære om samiske temaer, lærerne har ikke det nødvendige undervisningsmateriale for å lære elevene sine, og elevene drar ut av skolen med manglende kunnskap om det samiske (3). Dette får igjen konsekvenser for resten av samfunnet (4).

undervise i kontroversielle tema

Kontroversielle tema kjennetegnes ved at det gjerne er verdi- og interessekonflikter uten enkle svar, det kan være uenigheter om bakenforeliggende fakta, og hvor elevene kan ha sterke meninger og følelser knyttet til saken.

Identitet i endring

Identitet sier noe om hvordan en person ser seg selv og om hvordan den ser seg som en del av en større gruppe. Samers identitet finnes i like mange versjoner som det finnes samer, og hva som er viktig for en persons identiet er kanskje mindre viktig for en annens.

Sist endret: 19.05.2023

Senter for samiske studier
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18
9019 TROMSØ

reaidu@uit.no
Design & utvikling: Sesam

www.uit.no/reaidu/