
Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Bildet er tatt fra et seminar om fornorskninga
Sannhets- og fornorskningskommisjonen
Skrevet av
Helene Ajuna Olsen
Senter for samiske studier, UiT – Norges Arktiske Universitet
Sommeren 2023 kommer rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen, som siden 2018 har arbeidet med å avdekke og kartlegge forholdene og konsekvensene av fornorskningspolitikken rettet mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Gjennom åpne innspillsmøter og lukkede intervjuer har kommisjonen arbeidet med å samle inn historier fra denne perioden i norsk historie og konsekvensene av dem.
Det som kommer fram av kommisjonens rapport kommer til å ha stor betydning for den videre forsoningen mellom samer, kvener/norskfinner, skogfinner og majoritetsbefolkningen.
undervise i kontroversielle tema
Kontroversielle tema kjennetegnes ved at det gjerne er verdi- og interessekonflikter uten enkle svar, det kan være uenigheter om bakenforeliggende fakta, og hvor elevene kan ha sterke meninger og følelser knyttet til saken.
Identitet i endring
Identitet sier noe om hvordan en person ser seg selv og om hvordan den ser seg som en del av en større gruppe. Samers identitet finnes i like mange versjoner som det finnes samer, og hva som er viktig for en persons identiet er kanskje mindre viktig for en annens.
Referanser
(1) Truth and Reconciliation Commission of Canada: Calls for Action.
(2) Sannhets- og forsoningskommisjonens mandat (hentet 15.05.2023).
(3) Evju, K., Olsen, T., 2022, «Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis», Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8: 219-232.
(4) NIM, 2022, Holdninger til samer og nasjonale minoriteter i Norge.
(5) Olsen, K., 2023, «Media og Sannhets- og forsoningskommisjonen: Forsoning mellom hvem?», Samisk senters skriftserie, 23: 16-20.
(6) Miles, J., 2018, «Teaching history for truth and reconciliation: The challenges and opportunities of narrativity, temporality, and identity», McGill Journal of Education, 53(2): 294-311.
(7) Andersen, A. N., 2020, «Lessons from the Greenlandic reconciliation process» (hentet 15.05.2023)
Sist endret: 19.05.2023
Urfolksrett
15. mai 2023 vedtok Stortinget å ta inn urfolksbegrepet i grunnlovens §108, den såkalte Sameparagrafen. Professor Else Grete Broderstad ved UiT forklarer her hvorfor vi snakker om samenes rettigheter som urfolksrettigheter.
Senter for samiske studier
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18
9019 TROMSØ
www.uit.no/reaidu/