«Samisk religion» i dag
Sáme åssko
I dag tilhører flertallet av samene kristendommen. Mangfoldet er likevel stort. Det er flere måter å være kristen på. Nyreligiøsiteten er blitt viktig, blant annet gjennom nysjamanismen. Folkelige praksiser på sida av kirka og helsevesenet er fortsatt en sentral del av samisk samfunnsliv.

Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen
Relevante lenker
«Samisk religion» i dag: kyrkjeliv, urfolksidentitet og nyreligiøsitet
Skrevet av
Trude Fonneland og Torjer Andreas Olsen
Professorer ved UiT Norges arktiske universitet. Opprinnelig publisert i tidsskriftet Religion og livssyn, 2015.
Litteraturliste
Brunvoll, Bente, and Grace Brynn. 2011. Eirik Myrhaug: Sjaman for livet. Oslo, Nova Forlag.
Christensen, Cato. 2007. “Urfolksspiritualitet på det nyreligiøse markedet. En analyse av tidsskriftet Visjon/Alternativt Nettverk.” Din: Tidsskrift for religion og kultur 1: 63-78.
Fonneland, Trude. 2014. “Sjamanistisk Forbund: Ein ny religiøs organisasjon tek form,” Din. Tidsskrift for religion og kultur 1: 93–112.
Fonneland, Trude & Siv Ellen Kraft 2013. “Sami Shamanism and Indigenous Spirituality,” Gilhus and S. Sutcliffe (red) New Age Spirituality: Rethinking Religion 132-145 Durham, Equinox Press.
Fonneland, Trude 2010. Samisk nysjamanisme: i dialog med (for)tid og stad. Doktoravhandling, Universitetet i Bergen.
Gaup, Ailo 2005: Sjamansonen. Oslo, Tre bjørner forlag.
Gaup, Ailo 2007: Inn i naturen. Utsyn fra Sjamansonen. Oslo, Tre bjørner forlag.
Geertz, Armin 1992: Høvding Seattle. Nutidens håb, urtidens profet? I: Religion Tidsskrift for Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF nr. 3: 6-19.
Geertz, Armin 1994: Religionsvidenskabens primitivitetsoppfattelse. Kritik og nyere erkendelser. I: Relgionsvidenskabelig tidsskrift 25: 3-39.
Geertz, Armin 2004: Can We Move Beyond Primitivism? On Recovering the Indigenes of Indigenous Religions in the Academic Study of Religion. I: Jacob K Olupona (red.): Beyond Primitivism. Indigenous Religious Traditions and Modernity, 37-70. New York, Routledge.
Hammer, Olav 2014. “Late Modern Shamanism: Central Texts and Issues”. Kraft, Siv Ellen, Trude Fonneland & James Lewis (red). Nordic Neoshamanisms, 13-29 New York, Palgrave Macmillan.
Harner, Michael 1980: The Way of the Shaman a Guide to Power and Healing. San Francisco, Harper & Row.
Hætta, Odd Mathis. 2002. Samene: Nordkalottens urfolk. Kritiansand: Høyskoleforlaget.
Johnsen, Tore 2007. Jordens barn, solens barn, vindens barn. Kristen tro i et samisk landskap.Oslo: Verbum.
Kraft, Siv Ellen 2011. Hva er nyreligiøsitet. Oslo: Universitetsforlaget.
Kvernmo, Ronald 2011. Sjamanens hemmeligheter. Privat forlag.
Minde, Henry. 1998. “Constructing ‘Laestadianism’: A Case for Sami Survival?”
Acta Borealia: A Nordic Journal of Circumpolar Societies 15(1): 5–25.
Olsen, Torjer 2006. ”Læstadianismen – vekkelseskristendom i Sápmi?”. Religion og livssyn2/2006.
Olsen, Torjer 2011. “Samisk kristendom i ny drakt. En analyse av en samisk katekisme”. Norsk teologisk tidsskrift 2/2011.
Olsen, Torjer 2014. “The Exclusive Nature. Sami Christianity in the Age of Eco-Indigenism”. Journal of Religion in Europe 3-4/2014.
Stuckrad, Kocku von. 2002. “Reenchanting Nature: Modern Western Shamanism and Nineteenth-Century Thought.” Journal of the American Academy of Religion, 70(4): 771–799.
[1] http://www.udir.no/kl06/RLE1-01/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=189205472, lasta ned 3.02.2015.
[2]Å skrive om det samiske samfunnet og om samisk historie ber i seg nokre utfordringar knytt til val av ord og namn. Sápmi, Sabme og Saepmie er alle namn du kan nytta om det området som på norsk kan heite Sameland. Sápmi er nordsamisk, Sabme er lulesamisk og Saepmie er sørsamisk. Desse tre språka er alle offisielle samiske språk. Vi vel her å skrive alle tre namna når vi snakkar om tema som ikkje er spesifikke for eit område. Det krev litt meir plass, men er likevel eit balansert val. Ingen får forrang, og vi vel eit samisk namn framfor eit norsk namn.
[3] Ordet sáivu (saajve) vart i førkristen samisk religion ofte nytta synonymt med jábbmeájmmo som namnet på det underjordiske dødsriket. I det sørsamiske området refererer Sáivu (saajve) til eit ”heilagt fjell”, medan den same termen i nordsamisk område nyttast om ”heilage innsjøar” eller offerplassar (sjå Mebius, 2003:82-83).