Omvendt undervisning
Flipped classroom eller «omvendt undervisning» er en metode for å aktivisere studentene og forhåpentligvis bistå de i å oppnå et høyere taksonomisk nivå. Ved å snu undervisningen vil du i større grad få forberedte studenter som mest sannsynlig er i stand til å dykke dypere ned i faget når man møtes enten fysisk eller digitalt.
Praksis
Slik gjør du det
Viktig!
Før undervisningen må du preppe studentene på arbeidsformen slik at de er klar over at de må ha gjort noe i forkant for å kunne delta i undervisningen.
Tips
For å lykkes med denne undervisningmetoden anbefaler vi å benytte PLUS-modellen i planleggingen:
P
P – Prepping av studentene
-
- Forklare rasjonale
- Klargjøre forventninger, innsats og tidsbruk
- Tydeliggjøre konsekvenser av manglende innsats
L
L – Læringsressurser:
- Tekst/podcast/video
- Bruk læringsressurser i forkant som tar opp sentrale problemstillinger
U
U – Utfordringer:
- Oppgaver, arbeidskrav etc.
- Gi studenten noen utfordringer hen skal ha løst i forkant av undervisningen
S
S – Samarbeid:
- Dialog, refleksjon og problemløsning
- Legg opp til samarbeid i selve undervisningen. Om det er i klasserom, auditorium eller digitalt.
Digitale verktøy
Noen nyttige verktøy:
- Panopto | Bruk Panopto for å spille inn din forelesning eller å lage en video som studenten skal se i forkant.
- Canvas | Bruk Canvas for å legge ut det studenten skal ha gjort i forkant. Her kan du også kombinere videoen med en quiz eller annet for å få et innblikk i om studenten faktisk har sett videoen før undervisningen.
- H5P | Her kan du f.eks. bruke «interaktiv-video» for å gjøre videoen mer interessant for studenten.
- Result | Vi er et ressurssenter som bl.a. kan bistå med produksjon av mer avansert video enn det du ofte klarer å produsere på egenhånd. Vi kan også bidra med produksjon av podkast til undervisning.