Utilise technology, media & materials

Berik læringsopplevelsen gjennom strategisk bruk av ulike pedagogiske verktøy og ressurser.

u

Er de valgte mediene og materiellet tilpasset behovene til alle elever?

u

Hvordan legger disse verktøyene og materiellet til rette for aktive, samarbeidende og praktiske læringsopplevelser?

u

Hvilke tiltak er på plass for å vurdere effektiviteten av disse mediene og materiellet?

Medier, verktøy og teknologi har direkte innvirkning på effektiviteten i læringsprosessen ved å gjøre den mer engasjerende, relevant, inkluderende og tilpasningsdyktig til behovene til dagens elever. Det sikrer at undervisningsstrategiene ikke bare er teoretisk velfunderte, men også praktisk virkningsfulle.

Tips til forberedelser

Før du kan bruke mediene og materiellet du har valgt, på en effektiv måte i undervisningssammenheng, er det viktig med gode forberedelser. Her er noen tips for å komme i gang:

Forhåndsvis og test

Forhåndsvis og test alltid medier og materiell for å sikre at de fungerer som forventet og passer for den tiltenkte målgruppen.

Forstå verktøyene

Gjør deg kjent med medienes og materialenes funksjoner og begrensninger. Hvis du vet hvordan du kan feilsøke mindre problemer, kan du spare tid i undervisningen.

Organiser materiellet

Organiser materiellet logisk og sørg for at det er lett tilgjengelig i løpet av timen. Denne organiseringen vil bidra til å opprettholde en jevn flyt i undervisningen.

Implementeringsstrategier

Å bruke medier og materiell effektivt innebærer mer enn bare å ha dem; det handler om å integrere dem sømløst i læringsprosessen. Vurder følgende strategier:

Integrer med målene

Sørg for at bruken av medier og materiell er i tråd med læringsmålene. Hvert verktøy bør ha et klart formål som støtter de overordnede pedagogiske målene.

Engasjer elevene

Bruk medier og materiell for å engasjere elevene aktivt. Dette kan være gjennom interaktive elementer i digitale medier eller praktisk materiale som krever manipulering og utforskning.

Gi veiledning

Når du introduserer nye medier eller materialer, bør du gi klare instruksjoner og veiledning. Dette hjelper elevene med å forstå hvordan de skal bruke dem og hva som forventes.

Veiledning for feilsøking

Selv med de beste forberedelser kan det oppstå problemer når du bruker ulike medier og materialer. Her er en rask veiledning som hjelper deg med å feilsøke vanlige problemer:

Tekniske vanskeligheter

Ikke få panikk! Ha alltid en reserveplan i tilfelle det oppstår tekniske feil. Det kan innebære å ha reserveutstyr eller være klar til å bytte til en alternativ undervisningsmetode.

Utfordringer hos elevene

Hvis elevene sliter med mediene eller materiellet, bør du vurdere om det kan være behov for ekstra instruksjon eller en annen tilnærming. Noen ganger kan det hjelpe å dele opp oppgavene i mindre trinn.

Problemer med engasjement

Hvis bestemte medier eller materiell ikke engasjerer elevene som forventet, må du være fleksibel og klar til å tilpasse tilnærmingen din. Ved å be om tilbakemelding fra elevene kan du få innsikt i hva som kan gå galt.

Exempler

How to Use Podcasts in Teaching

med Barbi Honeycutt and Bonni Stachowiak

{

Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of great teachers is transformational.

George couros

Referanseliste | Anbefalt litteratur:

  • Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: building pedagogical patterns for learning and technology. London: Routledge.
  • Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching: a conversational framework for the effective use of learning technologies (2nd ed.). London: RoutledgeFalmer.
  • Lei, Gang. “Influence of ASSURE Model in Enhancing Educational Technology.” Interactive Learning Environments, Feb. 2023, pp. 1–17, doi:10.1080/10494820.2023.2172047.