Taksonomisk nivå
Huske
I Bloom’s reviderte taksonomi fra 2001 har man utiviklet seks kategorier for å hjelpe undervisere å klassifisere læringsmål. Disse reviderte kategoriene beskriver de kognitive prosessene studentene gjennomgår når de jobber med læring.
I kategorien «huske» er man på det laveste taksonomiske nivået i modellen. Når studenten befinner seg i denne prosessen jobber h*n mye med å prosessere ny kunnskap for å være i stand til å gjenkjenne, gjengi, angi, definere, beskrive, referere, navngi, liste opp, presentere etc.
Her kan du finne inspirasjon til undervisningsopplegg som hjelper studenten å tilegne seg kunnskap gjennom å huske fakta.
En vanlig undervisningsform her er forelesning eller at studenten selv skal lese artikler, men her kan du finne inspirasjon til flere ulike tilnærminger til dette.
Pakke 1 | Flipped Classroom
Omvendt undervisningFlipped classroom eller "omvendt undervisning" er en metode for å aktivisere studentene og forhåpentligvis bistå de i å oppnå et høyere taksonomisk nivå. Ved å snu undervisningen...
Pakke 2 | Forelesning i bolker
Forelesning i bolkerDet å gjennomføre en forelesning i mindre bolker er en metode man kan bruke i fysisk eller digital forelesning som kan bidra med å holde oppmerksomheten til studentene i gjennom...