Taksonomisk nivå

Huske

I Bloom’s  reviderte taksonomi fra 2001 har man utiviklet seks kategorier for å hjelpe undervisere å klassifisere læringsmål. Disse reviderte kategoriene beskriver de kognitive prosessene studentene gjennomgår når de jobber med læring.

I kategorien «huske» er man på det laveste taksonomiske nivået i modellen. Når studenten befinner seg i denne prosessen jobber h*n mye med å prosessere ny kunnskap for å være i stand til å gjenkjenne, gjengi, angi, definere, beskrive, referere, navngi, liste opp, presentere etc.

Her kan du finne inspirasjon til undervisningsopplegg som hjelper studenten å tilegne seg kunnskap gjennom å huske fakta.

En vanlig undervisningsform her er forelesning eller at studenten selv skal lese artikler, men her kan du finne inspirasjon til flere ulike tilnærminger til dette.

Bloom's reviderte taksonomi

Pakke 1 | Flipped Classroom

Omvendt undervisningFlipped classroom eller "omvendt undervisning" er en metode for å aktivisere studentene og forhåpentligvis bistå de i å oppnå et høyere taksonomisk nivå. Ved å snu undervisningen...

les mer

Pakke 2 | Forelesning i bolker

Forelesning i bolkerDet å gjennomføre en forelesning i mindre bolker er en metode man kan bruke i fysisk eller digital forelesning som kan bidra med å holde oppmerksomheten til studentene i gjennom...

les mer
Copyright © 2025