Blokkforelesning

Forelesning i bolker

Det å gjennomføre en forelesning i mindre bolker er en metode man kan bruke i fysisk eller digital forelesning som kan bidra med å holde oppmerksomheten til studentene i gjennom hele forelesningen.

Praksis

Slik gjør du det

Tips

Før undervisningen må du tydelig planlegge hvordan hele forelesningen skal foregå. Tenk over:

  • Hvordan skal jeg aktivere studentene underveis?
  • Hvordan skal jeg som underviser få innblikk i studentenes kunnskap om tema?

Har du en større studentgruppe er det enklere å legge opp til diskusjon mellom 2 eller 3 som sitter sammen eller dele opp i «break out rooms» i Zoom eller Teams om du er digitalt.

Du kan også benytte et interaktsjonsverktøy for å stille spørmål eller få inn studentenes tanker om temaet.

 

Digitale verktøy

Noen nyttige verktøy du kan benytte for å skape en aktiveringspause i din undervisning:

  • H5P | Lag en quiz studentene skal svare på, eller la studentene svare på en ordsky som skal brukes som utgangspunkt i en diskusjon eller gruppearbeid
  • PowerPoint | Legg inn et spørsmål som de skal jobbe med i grupper eller legg inn video/lydfil som skal være utgangspunkt for gruppearbeid eller diskusjon.
  • Panopto | Vis en casevideo som utgangspunkt for gruppearbeid eller diskusjon.