Require learner participation

Hvordan legge til rette for at studentene engasjerer seg i læringsprosessen, både individuelt og som gruppe?

Her er det lurt å velge noen konkrete metoder for å oppmuntre til aktiv læring.

Ved å kartlegge dine studenter, definere intenderte læringsmål og ved å sette seg inn i ulike undervisningspraksiser/ undervisningsformer vil gi deg godt utgangspunkt for å velge den mest hensikstmessig undervisning for gitt læringssituajon.

Undervisning i store studentgrupper

Hvordan undervise store studentgrupper effektivt?

Problem-basert læring

Hvordan engasjere studenter i Problem-basert læring?

Undervisning på nett

Hvordan skape engasjement på nett?

Undervisningsformer og strategier

Det finnes et stort spekter av mulige undervisningsformer og strategier – alt fra diskusjoner i et klasserom til ulike former for samarbeidslæring. Valgene kan variere avhengig av fagets art og kontekst.

For å hjelpe deg på vei har vi laget en liten samling av ressurser på noen av de aktuelle metodene.

Omvendt undervisning

Omvendt klasserom, eller flipped classroom, enkelt sagt handler om at underviserens rolle endres fra «sage on the stage» til «guide on the side», for å låne en formulering fra IKT-verdenen.

Bruk av teknologi i undervisning

Det aller viktigste når det gjelder teknologi i undervisning og læring er ikke hva eller hvordan, men hvorfor.

Veiledning av studenter

Trygge, konstruktive og faglig stimulerende relasjoner er avgjørende i for den enkeltes læringsprosess og kan foregå i mange former.

Læring gjennom diskusjon

Diskusjoner kan være temmelig uforutsigbare og krever at du som underviser til en viss grad gir slipp på kontrollen over informasjonsflyten.

Forelesning (i store grupper)

En god forelesning som engasjerer, som åpner nye dører og motiverer studentene i deres øvrige læringsarbeid er gull verdt, enten den nå foregår i et auditorium eller på nett.

Seminar (i mindre grupper)

Seminarvirksomheten i høyere utdanning er nesten like utbredt som forelesningene og er en unik anledning for dialog, undring og refleksjoner mellom underviser og studenter og mellom studentene.

Samarbeidslæring

Metoden bygger på en sosiokulturell forståelse av læring, der det er sentralt med interaktive og sosiale læringsprosesser. Samhandling og kommunikasjon mellom deltakerne er i fokus.

Se mer om Samarbeislæring

Samarbeidslæring er en enkel metode som ofte bygger på noen grunnleggende prinsipper som at:

  • det er ikke mulig å løse oppgaven alene
  • flest mulig skal være aktive samtidig
    lik deltakelse fra alle
  • individuell framføring i gruppa

Aktuelle ressurser:

Case-basert undervisning

Case-basert undervisning er en undervisningsform der studentene skal anvende sine kunnskaper på å løse reelle problemstillinger/scenarioer. Det arbeides som regel i grupper og metoden har vært mye anvendt innen medisin, jus og økonomiutdanninger.

Se mer om CBL

Aktuelle ressurser:

Problembasert undervisning

Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk tilnærming der det defineres et eller flere problem som studentene skal besvare, og så skal de selv arbeide med å finne gode kilder og framgangsmåter for å løse problemet.

Se mer om PBL

PBL er en svært studentaktiv læringsform der studentene har stor grad av påvirkning og ansvar for egen læring. Universitet som Roskilde, Aalborg og Maastrich har dette som sin hovedprofil.

Aktuelle ressurser:

Teambasert undervisning

Teambasert læring (TBL) er en undervisningsform som skal bidra til stimulerer dypdelæring. Den er gruppebasert og studentsentrert, men i motsetning til PBL er den lærerstyrt og lite ressurskrevende.

Se mer om TBL

Aktuelle ressurser:

{

Lecturing is that mysterious process by means of which the contents of the note-book of the professor are transferred through the instrument of the fountain pen to the note-book of the student without passing through the mind of either.

Harry Lloyd

Referanseliste | Anbefalt litteratur:

  • Lei, Gang. “Influence of ASSURE Model in Enhancing Educational Technology.” Interactive Learning Environments, Feb. 2023, pp. 1–17, doi:10.1080/10494820.2023.2172047.