Velg en side

Innsikt

Felttur til NTNU i Trondheim

Torsdag 2. mars dro vi til campusene Dragvoll og Gløshaugen i Trondheim for å teste ut hypotesen “Er Blackboard en kanal som kan brukes til å gjøre Universitetsbibliotekene bedre kjent blant studentene?”. I tillegg ville vi finne ut litt mer om når studentene ønsker informasjon om hjelp til oppgaveskriving, og hvem som helst bør gi informasjonen – biblioteket selv, forelesere eller andre studenten er i kontakt med?

Foto av prosjektdeltakerne - kjernegruppa og styringsgruppa for prosjektet

En lærerik dag!

Daniel begynte dagen alene med å snakke med ansatte på Dragvoll, før han møtte oss andre kl. 11. Kl. 11:30 delte vi oss opp i tre grupper. Astrid og Ida, Gro (fra styringsgruppa) og Daniel, og Liv Inger og meg. For å sikre mangfoldet i studentmassen holdt Liv Inger og jeg oss på Dragvoll, mens de andre dro til Gløshaugen for å snakke med realfagsstudentene.

De ansatte i skranken på biblioteket på Dragvoll kunne fortelle at de ønsker seg utvidede skranketider og at de går tilbake til at det er to personer, ikke en, i skranken (en fagreferent som kan svare på mer faglige spørsmål + bibliotekar). De er veldig opptatt av det fysiske møtet med studentene, å kunne møte dem med godt humør og hjelpe dem uansett hva de lurer på. De var bekymret for at det skal digitaliseres vekk. Og så var de positive til digitale selvhjelps/kartskjermer. Altså enkle grep som hjelper studentene å finne frem i biblioteket.

I løpet av dagen rakk vi å snakke med til sammen 13 studenter og fant ut at alle bruker Blackboard så og si daglig, men sjeldent er inne på noe annet enn emneoversikten. Det virket også som at NTNU-studentene er ganske selvstendige og flinke til å finne info om oppgaveskriving på nett. Flere brukte for eksempel NTNU oppgaveskriving, men de hadde ikke så god kjennskap til biblioteket. Vi fant også ut at at de i tillegg til Blackboard får info gjennom Instagram, Facebook, sit.no, Instabart (en studentdrevet infoside), NTNU 1024 (for kalender), Innsida, plakater, lapper og oppslag på campus (se bilder), noe de ansatte også bekreftet. Mange trakk frem emneansvarlige og forelesere som viktige kilder til informasjon, for når foreleserne sier at det er et kurs studentene bør gå på, så gjør de det. I tillegg fant vi ut at det virker som at realfagsstudentene har behov for litteratur og bibliotekenes tilbud senere i studieløpet enn studentene innenfor humaniora og samfunnsvitenskap.

Vi vil også fortelle at Astrid, Liv Inger og Gro var kjempeflinke moderatorer som fikk studentene til å åpne seg og være komfortable! Takk for i går 😄

Kontakt

Bibliotekene

Universitetet i Tromsø
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø

Universitetet i Oslo
Problemveien 7, 0315 Oslo

NTNU
Høgskoleringen 1, 7034 Trondheim