Universitetsbibliotekene ved UiT, UiO og NTNU, NETLIFE OG NUDGELAB
samarbeider om Stimulab-prosjektet
– Sømløse tjenester
Sammen skal vi skape et universitetsbibliotek studentene elsker, som de ansatte er stolte av og som gjør at vi jobber smartere med tjenestene våre.
FELTARBEID
Dette har vi lært i prosjektet
Felttur til UiT i Alta
26.-27. april jobbet vi tett sammen med ansatte ved UB i Tromsø med å gjennomføre mange eksperiment samtidig. Hovedmålet var å engasjere og involvere og kjenne litt på hvordan det er å gå ut i felt og snakke med folk.
Felttur til UiT i Tromsø
26.-27. april jobbet vi tett sammen med ansatte ved UB i Tromsø med å gjennomføre mange eksperiment samtidig. Hovedmålet var å engasjere og involvere og kjenne litt på hvordan det er å gå ut i felt og snakke med folk.
Felttur til NTNU i Trondheim
Torsdag 2. mars dro vi til campusene Dragvoll og Gløshaugen i Trondheim for å teste ut hypotesen “Er Blackboard en kanal som kan brukes til å gjøre Universitetsbibliotekene bedre kjent blant studentene?”. I tillegg ville vi finne ut litt mer om når studentene ønsker informasjon om hjelp til oppgaveskriving, og hvem som helst bør gi informasjonen – biblioteket selv, forelesere eller andre studenten er i kontakt med?
Observasjon i felt: Blindern
18. januar tok prosjektgruppa sin første tur ut i felt, og reiste til UiO og Blindern. Vi ville finne ut om vi ved å observere de ansatte som jobber i skranken ved HumSam-biblioteket kunne avdekke relle brukerbehov og utfordringer studentene har i direkte kontakt med universitetsbiblioteket.
Veien fremover.
Oppstart og mål
I januar har vi jobbet med:
- Oppstart for teamet i Tromsø
- Innsikt fra tidligere undersøkelser, og statistikk
- Teamkontrakt
- Mål for prosjektet
Observasjon og intervjuer
Besøk på UiO i januar og februar
- Intervjuer med studenter på HumSam-biblioteket, Juridisk, Realfag og på Campus
- Observasjon i skranken
- Vi skal også besøke Dragvoll og Arkitektur- og bygg i Trondheim (NTNU) og Alta-biblioteket (UiT) og Natur- og helsefagbiblioteket i Tromsø (UiT) i februar/mars/april.
Teste antagelser
- Basert på det vi lærer fra innsikt og intervjuer, får vi kjennskap til og kunnskap om ulike brukerbehov. Vi kartlegger disse i et mulighetstre (Opportunity Solution Tree) og utforsker mulighetsrommet gjennom ulike løsninger og sjekker om antagelsene våre stemmer – eller ikke.
- For å teste antagelsene lager vi prototyper som vi deler med studenter fra brukerpanelet i vårsemesteret 2023.
Dokumentasjon
- Underveis i prosessen vil vi dokumentere hvordan vi jobber og hva vi lærer. Hovedfunnene vil du finne på denne nettsiden.
- Sluttrapport fra prosjektet leveres i august 2023 – Sluttrapport Stimulab Sømløse tjenester
- Prosjektet har også jobbet fram en innovasjonshåndbok for tjenesteutvikling – Innovasjonshåndboka
- Som hjelp til ledere som skal ta i bruk innovasjonshåndboka har prosjektet utviklet en veileder – modell for tjenesteutvikling
Metodikk.
Opportunity Solution Tree
Metoden Opportunity Solution Tree eller Mulighetstreet er skapt for å lage løsninger med økt sannsynlighet for å nå forhåndsbestemte mål. I prosjektet Sømløse Tjenester bruker vi Mulighetstreet sammen med nudging.
Nudging
Gjennom feltarbeid vil vi observere hva som er faktiske problemer i dag. Prosjektet vil ta i bruk et metodeverk bygget på atferdspsykologi og nudgingmetoder utviklet av nudgelab i Norge med utgangspunkt i kjent metodikk og forskning ( BASIC by OECD og Irrational Labs 3B rammeverk).
Brukertesting
Brukertesting er et av de viktigste verktøyene vi har for å kontinuerlig undersøke om tjenestene vi lager er enkle å forstå og bruke, og møter brukernes behov. Vi vil teste ut løsningene våre på ekte brukere i en så ekte kontekst som mulig, for å hjelpe oss å validere hvilke hypoteser som best løser studentene og universitetsbibliotekenes utfordringer.
Vinneren av headset er kåret!
Vi gratulerer Siyu Zhou ved UiO som vinner av et strøyreduserende headset som takk for deltakelse i brukerpanelet! Siyu Zhou mottok premien på Blindern torsdag 29. juni.
Med dette ønsker vi å takke alle som har meldt sin interesse for deltakelse i studentpanelet og alle som har stilt opp til intervju. Tusen takk for all verdifull innsikt dere har delt med oss!
Med ønske om en riktig god sommer!
Stimulab-prosjketet fortsetter i august og avsluttes i september.
Bli med i brukerpanelet
For å lage et tjenester som du som bachelorstudenter ved UiT, UiO eller NTNU faktisk vil ha, trenger vi å snakke med deg (på video)!
Meld deg inn i brukerpanelet og bli med og teste ut mulige løsninger! Det vanker både gavekort og mulighet for å vinne et støykansellerende headset.
Kontakt
bibliotekene
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Universitetet i Oslo
Problemveien 7, 0315 Oslo
NTNU
Høgskoleringen 1, 7034 Trondheim