Velg en side

Metodikk

Brukertesting

Brukertesting er et av de viktigste verktøyene vi har for å kontinuerlig undersøke om produktene og tjenestene vi lager er enkle å forstå og bruke, og møter brukernes behov. Her er oversikt over de beste metodene!

Foto av prosjektdeltakerne - kjernegruppa og styringsgruppa for prosjektet

Kort oppsummert handler brukertesting om å teste løsningene våre på ekte brukere i en realistisk kontekst. Det er selve ryggraden i en brukersentrert designprosess. Uansett hvor dyktige og erfarne fagfolk vi er, og hvor mange designprinsipper vi bruker, så lærer vi alltid noe av en brukertest som hjelper oss å forbedre opplevelsen for de som bruker produktet eller tjenesten vi lager.

Det er også et viktig verktøy for å lage tjenester som konverterer. Dersom noe er testet på målgruppen og vi vet at det funker, så er det høyere sannsynlighet for at brukerne klarer å utrette det de ønsker, og for at du oppnår forretningsmålene dine!

Det kan gjøres på mange måter, fra enkle, billige og raske metoder, til mer omfattende brukertester. De ulike metodene har alle sine fordeler og ulemper, men det viktigste er faktisk å teste i det hele tatt med utgangspunkt i det du trenger å lære mer om, og med ressursene du har tilgjengelig.

 

Hvorfor brukertester vi?

Vi brukertester for å avdekke brukervennlighetsproblemer som vi selv har for mye forkunnskap til å se. Når vi arbeider med et digitalt produkt så kjenner vi det ut og inn, vi vet hvor all informasjonen ligger skjult og hvordan løsningen skal fungere – fordi det er jo vi som har laget den. Dette gjelder ikke brukerne våre, som kanskje møter produktet eller tjenesten for første gang. Ved å brukerteste på reelle brukere kan du avdekke hvilke behov de har, og hva de sliter med å forstå i produktet du designer. I tillegg vil de ha domenekunnskap som vi ikke har. Hvis vi utvikler et produkt for fastleger, har vi ikke mulighet til å fullt ut forstå hvilke behov og utfordringer de vil møte, uansett hvor mye brukerinnsikt vi sitter på. Ting som kan virke enkle for oss kan være komplisert for noen med en annen bakgrunn, og motsatt.

Brukertesting er også en fiaskoforsikring. Se for deg at du og teamet ditt har brukt flere måneder på å skisse, iterere og utvikle en løsning, men i det den lanseres oppdager dere at ingen i brukergruppa forstår det sentrale konseptet! Alt dette kunne dere ha unngått ved å teste tidlig (og ofte!) og avklare produktet deres med brukerne steg for steg. Forstår de hva dere prøver å lage? Har de behov for det? Om de har et behov for tjenesten, løser vi behovet på en brukervennlig måte? Det er mye enklere (og billigere) å forkaste en tidlig idé som er raskt skisset opp og testet, enn noe dere har brukt ukesvis på å utvikle!

For å utvikle så gode produkter og tjenester som mulig, og løsninger som brukerne faktisk har bruk for, må vi rett og slett brukerteste alt, alltid!

Prosjektgruppa har jobbet mye med brukertesting og holdt et innlegg for de ansatte ved Universitetsbibliotekene 20. april.

I presentasjonen fra møtet får du en liten smakebit på hvordan vi har jobbet med brukertesting, og hvordan du selv kan komme i gang!

Kontakt

Bibliotekene

Universitetet i Tromsø
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø

Universitetet i Oslo
Problemveien 7, 0315 Oslo

NTNU
Høgskoleringen 1, 7034 Trondheim