For ansatte i barnehage og skole
På denne siden vil vi legge inn ressurser som ansatte i barnehage og skole kan bruke til inspirasjon og videre arbeid med kompetanseheving i samiske tema fra et lokalt perspektiv i sin skole.
Foto: Creative Commons
Hvordan ta vare på samisk språk og kultur i skoler og barnehager?
Denne ressursen er ment for å støtte ledelse og personale i skole og barnehage i arbeidet med å ta vare på samisk språk og kultur. Først kommer en innledende presentasjon (webinar) som er et godt startpunkt for å jobbe med disse temaene sammen med personalet. Webinaret varer i om lag 12 minutter og avsluttes med tre refleksjonsspørsmål.
Webinaret er laget av Greta Heim og Veronica ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges Arktiske universitet.
NB! Siden filen er ganske stor kan det ta litt tid for den å laste inn.
Vi har i tillegg spurt rektorer og lærere på fire skoler og oppvekstsenter i Midt-Finnmark om hva de mener er viktig å legge vekt på med samisk språk og kultur ved sin skole fra et lokalt perspektiv. Vi spør dem også hva de gjør i praksis og hva de ønsker av kompetanseheving i dette arbeidet. Vi spør også om de ser utfordringer i dette arbeidet.
Intervjuene og filmene fra skolene synliggjør et mangfold av verdier, fokusområder, behov og praksiser i å jobbe for å ta vare på samisk språk og kultur. De viser at perspektivene er mangfoldige og sterkt forankret i kulturelle praksiser på det lokale stedet. Filmene er tekstet på norsk for Karasjok skole, og på nordsamisk for skolene i Mehamn, Lebesby og Billefjord.
Filmen fra Kárášjoga skuvla (Karasjok skole), som ligger ved en stor elv i indre Finnmark, viser at de henter inn lokale tradisjonelle kulturbærere til skolen ved flere anledninger for å tilby reelle kulturelle praksiser for elevene. De har en samisk språkpedagog for å styrke samisk språk, for det viser seg at barna bruker norsk og engelsk i skolegården.
Filmen fra Billefjord skole (Billávuona skuvla), som er en sjøsamisk bygd i Porsanger kommune, viser at skolen jobber mye med lokale prosjekter knyttet til naturbruk og matkultur i samarbeid med lokale aktører som f.eks. Mearrasiida. De har ansatt en samisk språkpedagog som jobber tverrfaglig med språket inn i disse prosjektene.
Filmen fra Lebesby skole (Davvesiidda skuvla) viser at det er viktig å synliggjøre den sjøsamiske kulturen som de selv er en del av på skolen. De har vært heldige å få tak i en samisk språklærer, men de har få elever som velger samisk p.g.a. ulike perspektiver på hva som er samisk kultur.
Filmen fra Mehamn skole (Donjevuona skuvla) viser at skolen har et mangfold av nasjonaliteter ved skolen og derfor har mindre fokus på samisk språk og kultur. De er også usikre på om de har en samisk lokalhistorie i Mehamn og sentrerer sitt fokus på tematikken på samenes nasjonaldag 6.februar hvert år.