Pedagogisk mappe for dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse
Ved ansettelser, opprykk eller søknad om merittert underviser ved UiT brukes vanligvis pedagogisk mappe som dokumentasjonsform. I den pedagogiske mappen dokumenterer du dine ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Hva er en pedagogisk mappe?
En pedagogisk mappe er en systematisk og strukturert skriftlig fremstilling av din utdanningsfaglige erfaring, utvikling og oppnådde kompetanse understøttet av relevant dokumentasjon.
På et overordnet plan skal mappen vise:
Hva du har gjort som underviser
Hvordan du har utøvd undervisningsoppgavene dine
Hvorfor du underviser som du gjør
Hvilke resultater du har oppnådd
Når trenger du en pedagogisk mappe?
Søke stilling
For å få fast tilsetting er minimumskravet pedagogisk basiskompetanse. Dette kan dokumenteres enten gjennom at du kan vise til gjennomført kurs i UH-pedagogikk, eller gjennom en pedagogisk mappe som gjenspeiler et tilsvarende kompetansenivå. For professor og dosent stilles det tilleggskrav.
Søke opprykk
For å få opprykk er minimumskravet pedagogisk basiskompetanse. Dette kan dokumenteres enten gjennom at du kan vise til gjennomført kurs i UH-pedagogikk, eller gjennom en pedagogisk mappe som gjenspeiler et tilsvarende kompetansenivå. For professor og dosent stilles det tilleggskrav.
Søke merittert status
For å få søke om status som merittert underviser må du oppfylle noen særskilte kriterier. For mer informasjon, besøk nettsidene for merittering.
Hvordan skal mappen utformes?
Det finnes ingen bestemt oppskrift på hvordan en pedagogisk mappe skal se ut. Mappens spesifikke form og innhold avhenger av formål, med andre ord hva du skal bruke mappen til (jobbsøknad, opprykk eller merittering).
Ved UiT finnes det kriterier for pedagogisk basiskompetanse, for merittert underviser og tilleggskrav til stilling som professor og dosent.
Når du skal velge ut materiale og organisere mappen din er det altså viktig at du tar rede på nivået og kriteriene den skal vurderes opp imot.
Kompetansekrav
Under gis en oversikt over kravene som gjelder.
Se også Utfyllende bestemmelser for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved UiT Norges arktiske universitet, punktene 4.4 og 4.5.
Pedagogisk basiskompetanse
For å oppfylle kravene til basiskompetanse må du vise at du:
- Fokus på studentenes læring: underviser legger til rette for studentenes læring gjennom varierte læringsaktiviteter og vurderingsformer. Dette fordrer at underviser planlegger og gjennomfører undervisning med utgangspunkt i studentenes læringsforutsetninger og aktuelle læringsutbyttebeskrivelser
- Vitenskapelig tilnærming: underviser anvender og begrunner sine valg ut fra anerkjente teorier, begreper og kunnskapsbaserte metoder innen det aktuelle utdanningsfaglige feltet koplet til egen veilednings- og undervisningspraksis
- Utvikling over tid: underviser, dokumenterer, evaluerer og reflekterer kritisk over egen undervisnings- og veiledningspraksis, slik at det legges et grunnlag for en kvalitativ utvikling over tid
- Kollegialitet: underviser deltar aktivt i samarbeid om undervisning og i utviklingsarbeid
jobbsøknad og Opprykk til professor og dosent
For å oppfylle kravene til jobbsøknad og opprykk må du:
I tillegg til kravene for pedagogisk basiskompetanse også kunne vise til:
- Fokus på studentenes læring: underviser legger til rette for studentenes læring gjennom varierte læringsaktiviteter og vurderingsformer. Dette fordrer at underviser planlegger og gjennomfører undervisning med utgangspunkt i studentenes læringsforutsetninger og aktuelle læringsutbyttebeskrivelser. I tillegg kreves det mer erfaring med ulike læringsaktiviteter og vurderingsformer enn det som kreves for grunnleggende kompetanse (jfr. 4.5.3), inkludert bred erfaring med veiledning på masternivå / ph.d.- nivå
- Vitenskapelig tilnærming: underviser anvender og begrunner sine valg systematisk ut fra anerkjente teorier, begreper og kunnskapsbaserte metoder innen det aktuelle utdanningsfaglige feltet koplet til egen veilednings- og undervisningspraksis
- Utvikling over tid: underviser evaluerer og reflekterer kritisk over egen undervisnings- og veiledningspraksis som viser kvalitativ utvikling over tid
- Kollegialitet: underviser deltar aktivt og tar initiativ til utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap
Merittert underviser
For å oppfylle kravene til merittert status må du vise at du:
- Fokus på studentenes læring: underviser legger systematisk til rette for studentenes læring gjennom varierte læringsaktiviteter og vurderingsformer. Dette fordrer at underviser planlegger og gjennomfører undervisning og veiledning med utgangspunkt i aktuelle læringsutbyttebeskrivelser
- Vitenskapelig tilnærming: underviser anvender og begrunner sine valg systematisk ut fra anerkjente teorier, begreper og kunnskapsbaserte metoder innen det aktuelle utdanningsfaglige feltet og informerer om egen undervisningspraksis
- Utvikling over tid: underviser reflekterer kritisk over, evaluerer og dokumenterer sin undervisnings- og veiledningspraksis som viser kvalitativ utvikling over tid med større krav til bredde og dybde enn for utdanningsfaglig toppstillingskompetanse
- Kollegialitet: underviser viser initiativ til samarbeid, pedagogisk lederskap og formidler kunnskapsbasert undervisningspraksis
Besøk nettsidene for merittering for mer informasjon om krav og søknadsprosess.
Hva skal mappen inneholde?
Den pedagogiske mappen skal gi et bilde av din bakgrunn og erfaring, hvordan du griper an undervisningsoppgaven med tanke på planlegging, gjennomføring og vurdering, og hvilke tilbakemeldinger du har fått på din undervisning. Punktene under gir en oversikt over overordnede tema du bør inkludere i mappen.
Se også Utfyllende bestemmelser for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved UiT Norges arktiske universitet, punktene 4.4 og 4.5.
Oversikt over
undervisnings- og veiledningserfaring (hva, hvor lenge, hvor mange etc.)
Din erfaring
med ulike undervisningsformer og digitale teknologier
Din tilnærming
til undervisning fra et kunnskapsbasert, vitenskapelig ståsted.
Utfordringer og planer
Din rolle
Pedagogisk utviklingsarbeid
du har gjennomført eller deltatt i
Tilbakemelding og evaluering
Relevante utdanninger,
kurs og seminar du har deltatt på
Telefon:
77 64 63 80
Epost:
postmottak@result.uit.no
Postadresse:
Result
UiT Norges Arktiske Universitet
Postboks 6050 Langnes
9037 Tromsø
Fakturaadresse:
UiT Norges Arktiske Universitet
Fakturamottak
Postboks 6050 Langnes
9037 Tromsø
Organisasjonsnummer:
970 422 528