Hefte med alt materialet/ complete material
Forord til polyrytmematerialet
Denne modulen inneholder en samling med korte, polyrytmiske duetter og etuder. Materialet er tiltenkt gehørundervisning i høyere musikkutdanning, som supplement til det allerede eksisterende lærematerialet innen polyrytmikk.
Det fins mye godt lærestoff fra tidligere innen polyrytmikk, både av eldre og nyere dato. Materialet faller hovedsakelig inn under følgende kategorier:
- Enstemmige melodier eller rytmer med eller uten tonehøyde som inneholder polyrytmer. Disse melodiene eller rytmene synges eller spilles mens pulsen markeres/ved at det takteres.
- Enstemmige polyrytmiske melodier eller rytmer med eller uten tonehøyde som skal synges mens en annen rytme klappes eller bankes (kombinasjonsøvelser).
- Tostemmige polyrytmiske etuder tilrettelagt for klaverspill.
Dette materialet er utviklet for å gi studenter trening i polyrytmikk i samspilliknende situasjoner. Solo- etuder der studenten jobber med polyrytmikk uten å samvirke med andre, kan være effektivt for å lære og forstå polyrytmen. Å kunne spille en presis og vel musisert kvintol over en ¾-takt mens resten av ensemblet spiller andre rytmer, krever ferdigheter ut over det å kunne administrere polyrytmen alene. Trening i samspillignende kontekster vil kunne styrke studentenes evne til å ta i bruk sine polyrytmiske ferdigheter i reelle samspillsituasjoner.
Duettene i heftet gjenspeiler ikke den kompleksitet som ofte finnes i kammermusikk og andre samspillsituasjoner, hverken når det gjelder melodikk, polyfoni, harmonikk eller form. Målet er å la utøveren trene seg på polyrytmer i en kontekst som ligner på kammermusikk, gjennom å måtte forholde seg til en motstemme som har en annen rolle i lydbildet enn utøveren selv. Av og til er andrestemmen til hjelp i utførelsen av polyrytmen, andre ganger er den til hinder.
Innholdet i hvert kapittel er ordnet progressivt. Hvert kapittel starter enkelt, med gradvis stigende rytmisk kompleksitet. Duettenes melodiske materiale består stort sett av trinnvise bevegelser og treklangsbevegelser. Tonematerialet er laget enkelt for at materialet skal kunne synges og spilles uten at melodilesingen krever stor oppmerksomhet. Tonearter er valgt med tanke på sangbarhet, og dessuten at duettene skal være greie å spille for studenter som spiller transponerende instrumenter.
Syng eller spill duettene og etudene tostemt i gehørgruppen, eller øv to og to på øverommet!
English introduction
This module contains a collection of short, polyrhythmic duets and etudes. The material is intended for ear training in higher music education, as a supplement to the existing teaching materials on polyrhythmics.
There is already a wealth of good educational material available on polyrhythmics from both past and present. The material primarily falls into the following categories:
- Unison melodies or rhythms with or without pitch that include polyrhythms. These melodies or rhythms are to be sung or played while the pulse is marked or counted.
- Unison polyrhythmic melodies or rhythms with or without pitch that are to be sung while another rhythm is clapped or tapped (combination exercises).
- Two-part polyrhythmic etudes composed for piano playing.
This material is developed to provide students with training in polyrhythms in ensemble-like situations. Solo studies where the student works on polyrhythms without interacting with others can be effective in learning and understanding polyrhythms. Being able to play a precise and musical quintuplet over a 3/4 time while the rest of the ensemble plays different rhythms requires skills beyond just managing polyrhythms alone. Training in ensemble-like contexts can help strengthen students’ ability to utilize their polyrhythmic skills in real ensemble situations.
The duets in the collection do not reflect the complexity often found in chamber music and other ensemble situations, whether in terms of melody, polyphony, harmony, or form. The goal is to allow the performer to practice polyrhythms in a context that resembles chamber music, by having to deal with a counter-voice that plays a different role in the sound than the performer themselves. Sometimes the second voice helps in executing the polyrhythm, while other times it acts as an obstacle.
The content in each chapter is arranged progressively. Each chapter starts simply, with rhythmic complexity increasing gradually. The melodic material of the duets mostly consists of stepwise and arpeggiated movements. The pitch material is kept simple to allow for singing and playing without requiring significant attention to reading melodies. Keys are chosen with singability in mind and also so that the duets are easy to play for students who use transposing instruments.
Sing or play the duets and etudes in two parts in the ear training group, or practice in pairs in the practice room!