Hvordan utformes søknaden?
Søknaden om status som meritter underviser utformes som en pedagogisk mappe. Sammen med vedleggene skal mappen dokumentere at du oppfyller kompetansekravene.
I den pedagogiske mappen beskriver og reflekterer du over dine erfaringer og utvikling som underviser. Mer informasjon om pedagogisk mappe.
Kan jeg bruke den samme pedagogiske mappen jeg leverte da jeg søkte jobb ved UiT, eller eventuell opprykksøknad?
Nei, kravene til merittert underviser er høyere enn for utdanningsfaglig basiskompetanse og toppstilling.
Kan jeg bruke mappen jeg leverte til eksamen i praktisk pedagogisk utdanning (PPU)?
Nei, denne utdanningen kvalifiserer deg for å undervise i skolen, trinn 8-13.
Hva er pedagogisk CV?
I din pedagogiske CV skal du dokumentere dine erfaringer som underviser. Lenke til pedagogisk CV – mal.
Har du en stilling innen pedagogikk eller fagdidaktikk?
Selv om kompetansekravene for merittert underviser er de samme uansett stillingens fagområde, er det særskilte dokumentasjonsutfordringer for søkere i stillinger der fagområdets tema er undervisning og læring.
Dette kan for eksempel gjelde stillinger innen pedagogikk og fagdidaktikk. For slike søkere er det viktig å være oppmerksom på at kvalifiseringsgrunnlaget for merittert status er din egen undervisningspraksis, ikke ordinær forskning om undervisning og læring.
Når kan jeg søke?
Søkere må ha minst fem års undervisningserfaring fra høyere utdanning. Har du hatt deltidsstilling som underviser, skal den samlede erfaring med undervisning og veiledning tilsvare 5 år i heltids undervisningsstilling.
Hvilke stillingskategorier omfattes av ordningen?
Den omfatter følgende stillingskategorier: Professor, førsteamanuensis, dosent og førstelektor. Kriteriene for merittering er felles for alle stillingstypene.
Hva om jeg er universitetslektor?
Hvilke kompetansekrav stilles?
I søknaden må du dokumentere at du har arbeidet systematisk, målrettet og vitenskapelig med undervisningsoppdraget. Tre sentrale begreper er:
- Fokus på studentenes læring
- Vitenskapelig tilnærming
- Utvikling over tid
- Kollegial tilnærming, pedagogisk lederskap, formidling
Det er redegjort nærmere for disse begrepene og hvordan du kan dokumentere at du oppfyller kravene her.
Hvor kan jeg få hjelp og støtte for å utvikle min pedagogiske mappe?
På denne nettsiden finnes informasjon og digitale hjelpemidler for meritteringsprosjektet. Du kan også oppsøke Results hjemmesider. Vi vil anbefale deg å etablere en gruppe med kolleger hvor dere arbeider sammen og støtter hverandre i dokumentasjon av pedagogiske meritter og utvikling av en pedagogisk mappe. LENKE TIL NETTSIDE KOMMER…
Hvor finner jeg informasjon om meritterte undervisere ved UiT?
Pr 2019 var 15 meritterte undervisere utnevnt ved UiT. Her finner du lenke til de pedagogiske mappene de leverte (alt som kan identifiseres på person er fjernet eller passordbeskyttet). Du kan se fire filmer om noen av de meritterte undervisere ved UiT (nederst på denne siden).
Instituttet og instituttleders rolle
Institutt og instituttleder har en viktig rolle og skal blant annet skrive et anbefalelsesbrev.
Én samlet bedømmelseskomité for UiT oppnevnes av prorektor utdanning.
Komiteen skal bestå av minst fire medlemmer. Ett av disse medlemmene må ha kompetanse på professor- eller dosentnivå. De øvrige vitenskapelige medlemmene må ha stilling på minimum førstestillingsnivå. Ett av medlemmene må ha kompetanse som ivaretar søkernes karriereløp. Komiteen skal i tillegg ha en studentrepresentant.
Bedømmelseskomiteen skal oppfylle følgende sammensetning:
- Eksternt medlem
- Den vitenskapelige ansvarlige for meritteringsordningen
- Internt medlem fra fagmiljøet
- Studentrepresentant
Den vitenskapelige ansvarlige for meritteringsordningen leder og koordinerer komiteens arbeid.
På grunnlag av bedømmelseskomiteens vurdering, intervju og eventuelle merknader skal ansettelsesorganet ved fakultet/enheten der søkeren er ansatt godkjenne bedømmelsen og tildele, eventuelt ikke tildele, status som merittert underviser på grunnlag av denne.
Komiteen må enstemmig ha erklært søkeren utvilsomt kompetent for at status som merittert underviser skal tildeles.