Studentenes rolle i veiledning
Hva kan du lære i praksis?
Introduksjon til modul 2
Hensikten med denne modulen er å øke din forståelse av hva veiledning i praksisstudier er, og hva som er din rolle i veiledning. Kunnskap om veiledning er viktig for at ditt læringsutbytte blir best mulig. I denne modulen får du også kjennskap til begrepene summativ og formativ vurdering og hva som er forskjellen.Kjennskap til forskjellen kan bidra til et bedre læringsklima i praksisstudiene.
Modulen inneholder 3 videoer og refleksjonsspørsmål som er nyttig både før- under og etter praksisperioden. Vi anbefaler modulen til bruk i veiledningssamtaler.
- Forstå hva veiledning er og hvilken rolle studenten selv har i veiledning
- Delta aktivt i veiledning og vurdering
Fokus i veiledning
Fokus i veiledning, del II (Helsefaglig praksisveiledning case 2)
- Hvordan synes du studenten hadde forberedt seg før veiledningssamtalen?
- Hva var det studentene ønsket å bruke veiledningstimen til?
- Hvilke spørsmål begynner veilederen med og hvordan avsluttes samtalen?
Formativ og summativ vurdering i praksisstudier
Formativ og summativ vurdering i praksisstudier. Svenja De Smedt foreleser.
- Hvilke forventninger har du til deg selv i praksisstudiene?
- Hvordan ønsker du å få tilbakemelding på det du gjør i praksisstudiene?
- Hvordan skal du motta og jobbe videre med tilbakemeldingene du får?
Veiledning i praksisstudier
Målsetninger med veiledning i praksisstudier.
Refleksjonsspørsmål til student;
- Hva er viktig for deg i veiledning?
- Hva mener du er hensikten med veiledningen?
- Hva kan du selv bidra med for å oppnå hensikten?
Refleksjonsspørsmål til veileder:
- Hvem er studenten?
- Hva skal læres?
- Hva er veiledning?
- Hvordan tror jeg mennesker lærer?