Rytmelesing med fjerdedeler og åttendeler
Syng rytmene i notebildene nedenfor.
I disse øvelsene bestemmer du tempo selv. Avgjør først om du ønsker et langsomt, hurtig eller moderat tempo. Etabler deretter en stødig puls i ønsket tempo gjennom å banke, klappe eller trampe jevne pulsslag.
Tell opp en hel takt før du starter, og bank, klapp eller tramp pulsen mens du synger. Gjør gjerne hver oppgave i to eller flere ulike tempi!
Når du har sunget en rytmeoppgave for deg selv, kan du gjøre den sammen med lydfilen som ligger nedenfor oppgaven og kontrollere at det ble riktig.
Oppgaver i énlinjet system
Oppgave a
Lytt til rytmen
Oppgave b
Lytt til rytmen
Oppgave c
Lytt til rytmen
Oppgave d
Lytt til rytmen
Oppgaver i femlinjet system
Oppgavetekst
Når vi leser noter, må vi forholde oss til både rytmer og tonehøyder. I en notelæringsfase kan det være nødvendig å skille arbeidet med rytmelesing fra lesing av tonehøyder, og jobbe isolert med de to dimensjonene av notelesing. Både rytmelesing og lesing av tonehøyder må til en viss grad automatiseres før de kan administreres parallelt.
Til nå har vi øvd på å lese og synge rytmer notert i énlinjede systemer. Nå skal vi trene på å gjenkjennende de samme rytmene i 5-linjede notesystemer, der tonene står plassert i ulike høyder. Når du synger rytmene i oppgavene nedenfor, skal du synge dem på én tone, slik du gjorde da du sang de énlinjede rytmeoppgavene. Du skal altså trekke rytmikken ut av notebildet og øve på den uten å ta hensyn til tonehøydene.
Etabler en stødig puls før du går i gang med en oppgave. Tell opp en hel takt før du starter. Bank, klapp, tramp eller takter pulsen mens du synger. Når du har sunget rytmene for deg selv, kan du lytte til dem. I lydfilen til venstre under hver oppgave høres kun oppgavens rytmeforløp, mens lydfilen til høyre inneholder både rytme og tonehøyder.
Oppgave a
Lytt til rytmen
Både rytmer og tonehøyder
Oppgave b
Lytt til rytmen
Både rytmer og tonehøyder
Oppgave c
Lytt til rytmen
Både rytmer og tonehøyder
Oppgave d
Lytt til rytmen
Både rytmer og tonehøyder