Forfatter
Øystein Lund
Instituttleder Result
Ja her er det altså Flipped Classroom vi snakker om, og vi ser at mange fagmiljøer fortsatt ønsker å skaffe seg mer kunnskap om dette undervisningskonseptet.
Flere fagmiljø har utforsket konseptet gjennom utviklingsprosjekter innen «Program for undervisningskvalitet». Og, vi har nettopp gjennomført avslutningskonferanse i kurset Universitetspedagogisk basiskompetanse, der deltakerne la frem sine utviklingsprosjekter. Der fikk vi også presentert et knippe ganske ulike utgaver av Flipped Classroom: Ulike – men likevel med klare fellestrekk. Og fellestrekkene dreier seg om den prinsipielle ideen Flipped Classroom – eller omvendt undervisning som noen foretrekker å kalle det.
Den grunnleggende ideen bak Flipped Classroom er at man sørger for at studenten får en grunnleggende innføring i et tema i god tid før man skal møtes for å arbeide videre med det samme tema i fellesskap. Den grunnleggende innføringen kan skje ved hjelp av tekst, men oftest skjer det ved hjelp av video. Når studenten har fått tid til å bearbeide den grunnleggende innføringen på forhånd har hun ofte mer utbytte av det arbeidet som i ettertid skjer sammen med medstudenter og underviser, når man skal trenge dypere inn i stoffet.
Vi kommer fra mange ulike fagmiljø, men når du tar utgangspunkt i våre spørsmål – så sikrer du at det blir relevant for alle.”
Rasjonalet er at det er i den mest krevende fasen av undervisningen – arbeid med fordypning og anvendelse at man har medstudenter og underviser tilgjengelig. Mens en første innføring i de grunnleggende begreper og konsepter kan studenten lettere klare alene. Det gir nok mer mening å si at dette er et prinsipp å arbeide etter, enn å presentere Flipped Classroom som en klart definert metode. Det kan altså være mange måter å flippe på.
Jeg ønsket selv å prøve ut denne måten å arbeide på når jeg skulle gjennomføre et seminar om vurdering innenfor rammen av basiskompetansekurset. Jeg laget en video med de mest sentrale momentene om vurdering i høyere utdanning. I videoen prioriterte jeg å presentere de sentrale aspektene på en klar og strukturert måte – uten å legge inn særlig grad av diskusjon og problematisering.
De som hadde meldt seg på seminaret fikk lenke til videoen, og oppfordring til å:
1
Se videoen
2
Sende meg ett spørsmål knyttet til videoen, gjerne relatert til egen undervisning
Noen vil – med rette – stille spørsmålet. Gir Flipped Classroom bedre læring? Har vi forskning som kan si noe om det? Joda, i det siste tiår er det gjort en god del studier av undervisning etter dette konseptet. Det får bli tema for en annen bloggartikkel.