Responssystemer: Hva det er og hva forskningen sier

Responssystemer: Intro

I denne videoen introduserer vi kort studentresponssystemer (SRS). Vi ser litt på forskning som er både indirekte og direkte relevant for å vurdere fornuftig bruk av SRS. Kan SRS øke studentenes læringsutbytte?

Spørsmål til refleksjon

Kan studentresponssystemer kombineres med elementer fra flipped classroom-modellen? Kan dette ha fordeler?

Kilder henvist til i videoen

  • Dunning, D., Johnson, K., Ehrlinger, J., & Kruger, J. (2003). Why people fail to recognize their own incompetence. Current Directions in Psychological Science, 12(3), 83-87. doi: 10.1111/1467-8721.01235
  • Kay, R. H., & LeSage, A. (2009). Examining the benefits and challenges of using audience response systems: A review of the literature. Computers & Education, 53(3), 819-827. doi: 10.1016/j.compedu.2009.05.001
  • Larsen, D. P., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2008). Test-enhanced learning in medical education. Medical Education, 42(10), 959-966. doi: 10.1111/j.1365-2923.2008.03124.x
  • Nelson, C., Hartling, L., Campbell, S., & Oswald, A. E. (2012). The effects of audience response systems on learning outcomes in health professions education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 21. Medical Teacher, 34(6), e386-e405. doi: 10.3109/0142159X.2012.680938
  • Strømsø, H. I. (2014). «Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt? Uniped, 37(2), 20-32. doi: 10.3402/uniped.v37.22465