Fiske
Samer har drevet med ulike type fiske, avhengig av område og årstid. Det har blitt opparbeidet kunnskap og erfaringer knyttet til fiske gjennom generasjoner, og i dag er ulike typer fiske nært knyttet til samisk kultur. Her kan du lese om fiske i sjøsamiske områder, og om lakse- og elvefiske.
Foto: Svanhild Andersen
Fiske i sjøsamiske områder
I sjøsamiske områder har fjordfiske i kombinasjon med småbruk og annen ressursutnyttelse vært den mest vanlige formen for næringskombinasjon. Om vinteren og våren foregikk fiske etter torsk og hyse i fjordene, på Lofoten og utenfor Finnmark, mens det ble fisket etter sei, laks og andre arter om sommeren og høsten. I fisket deltok både kvinner og menn, og oftest var det kona eller barna som hentet kokfisk til middagsbordet, når mennene var borte hjemmefra på fiske eller deltidsarbeid. Der fisket tidligere var åpent for fjordbefolkningen før 1990, har det i økende grad blitt regulert slik at fiskeflåten i dag består av færre, større og generelt mer effektive båter. I sjøsamiske områder er det anerkjent at fiskere med fartøy under 11 meter som fisker med tradisjonelle redskaper (garn og line) har en særlig rett til fiske etter torsk, hyse og sei (jf. Deltakerloven §21) som en del av beskyttelsen av det materielle grunnlaget for samisk kultur. Kysttorsk som er en viktig ressurs for fjordbefolkningen i sjøsamiske områder generelt, står imidlertid i fare for å forsvinne mange steder. Mange fiskere mener at dette er på grunn av påvirkning fra den økende mengden oppdrettsanlegg langs kysten, mens andre peker på overfiske som en mulig årsak. Kongekrabbe, som er definert som en fremmed invaderende art i norsk natur, har derimot blitt verdifull også for fiskere i sjøsamiske områder siden begynnelsen av 2000-tallet, og inngår i dag som en sentral kombinasjon av arter for fiskere i Øst-Finnmark.
Bruk av sjøen som et sjøsamisk kulturlandskap
Gjennom fiskeres fortellinger kommer det gjerne fram at det er et kulturlandskap knyttet til sjøen på samme måte som det er et kulturlandskap knyttet til landjorda. Før ny teknologi gjorde tradisjonelle navigasjonsmetoder mindre relevant, var kunnskap om havbunnens egenskaper og hvordan man kunne finne gode fiskegrunner livsnødvendig for fiskere og andre som brukte sjøen. Mange av navnene som fiskere brukte på fiskegrunnene er festet i sjøkart og vitner slik om den lokale befolkningens historiske bruk av kysten. Mange av disse navnene er kjente og brukes i mange sammenhenger også i dag, slik som navn på de større fiskebankene utenfor Finnmarkskysten. I sjøsamiske områder vitner blant annet samiske navn på fiskegrunner og muntlige tradisjoner, slik som kunnskapen om å finne meda, om dette ”sjøskapet”. I forhold til forskning på norske médtradisjoner og skjærgårdsnavn er det imidlertid forsket lite på dette i en samisk kontekst, mye på grunn av lite tilgjengelige skriftlige kilder til temaet. Gjennom arbeidet til blant annet Sjøsamisk kompetansesenter er et unikt materiale av samiske navn på fiskegrunner og kunnskap knyttet til disse samlet inn og dokumentert for ettertiden. En kikk et kart over Porsangerfjorden avslører for eksempel et mangfold av navn på opptil tre språk for samme fjord. Navn som Billávuotna, Indre Billefjord, Pillavuono, Gálggošluokta og Kalkasenlahti forteller om samisk, kvensk og norsk historisk tilstedeværelse i landskapet. Fra dette materialet har forskere og andre et mye bedre grunnlag for å forstå for eksempel endringer i fiske og økologi som skjer i dag, og sammenligne tidligere tiders bruk av sjøskapet med dagens. Navn på fiskegrunner er i dag i bruk blant annet for å kommunisere til andre hvor en har vært, og for å fortelle om fortidige fiskerier og tradisjonell bruk av fjorden. Sjøsamisk bruk av marine ressurser har vært mangfoldig, og variert med tilgangen på ressurser. Stort sett ble alle deler av fisken tatt vare på og benyttet til mat eller materiale. Eksempler på hvordan sjøsamer har utnyttet sjøen og marine ressurser kan finnes for eksempel i filmen «Det hadde vært godt med seimølja» av Sirkka Seljevold. Retten rognbollesuppe er også et eksempel på hvordan både kjøtt fra sau og rogn fra torsk har blitt tatt vare på og kombinert til en tradisjonell rett som har blitt populær i mange sammenhenger i dag.
Kart: Statens Kartverk
"Det hadde vært godt med seimølja"
I filmen følger man lokale fiskere i deres daglige arbeid, og framhever bruken av lokal kunnskapen. Filmen er et utdrag fra forskningsfilm produsert i Fávllis-prosjektet ved UiT. Filmen gir et innblikk i fjordøkologi, lokal kunnskap og fiskeri i Porsanger i Finnmark.
Lakse- og elvefiske
Joik om laks
Laksen,
den sterke og kostbare fisk
svømmer langs bunnen.
Den ville fulgt Tanaelva gjennom jordkloden
hvis løpet hadde gått der.
Igjen går den helt til kildene,
blir svart
og slutter helt å spise
Vender igjen nedover dit den kom fra,
til det vide havet,
hvor det er mange laks.
Igjen blir den like blank
som den var før,
når den kommer tilbake
til sitt eget hav.
Der får den spise sild,
blir feit igjen,
og ser likedan ut som tidligere.
(Steinar Pedersens gjendiktning av Luossa Juoigam, Donner “Lappalaisia lauluja” 1876)
Lakse- og elvefisket er et viktig grunnlag for samisk kultur. Det har vært en viktig næringsvei og matkilde i mange årtusener. Langs elvebreddene har det utviklet seg en samisk elvekultur, og spesielt langs Tanaelva har unike fangstmetoder og levesett utviklet seg. Viktigheten av laksefisket gjenspeiler seg for eksempel i det rike språket som er utviklet spesifikt til lakse- og elvefiske, med mange ord som antakeligvis stammer fra ursamisk, slik som buođđun – stengselsfisket. Andre ord som er utviklet for laksefisket er for eksempel ord som beskriver fiskens kjønn og størrelse, som luosjuolgi (smålaks som er mellom 3-6kg, nordsamisk) goadjin (voksen hanlaks, nordsamisk) og duovvi (voksen hunlaks, nordsamisk). Dette er også ord som er spesifikke til laksen og brukes ikke om andre fiskeslag, noe som viser til viktigheten av laksefisket og hvordan det er knyttet til kulturen.
Lakse- og elvefisket er også nært knyttet til tradisjonell kunnskap. Tradisjonell kunnskap har oftest både en teoretisk og en praktisk dimensjon, som på nordsamisk knyttes til árbediehttut og árbemahttut. Det er kunnskap som går i fra generasjon til generasjon gjennom at de nye generasjonene får være med på og å lære de praktiske ferdighetene av den eldre generasjonen. Det er ferdigheter og kunnskap som det ikke er mulig å tilegne seg kun gjennom teoretisk læring, slik som at noen bare forteller deg hva du skal gjøre uten at du selv får prøve å gjøre det. Denne kunnskapen blir også sett på som å være bærekraftige metoder, gjennom at de har blitt utviklet over flere generasjoner med et grunnlag om at det skal være ressurser som fremtidige generasjoner også skal kunne benytte. Det er derfor stor frykt for at mye av kunnskapen om det tradisjonelle lakse- og elvefisket skal gå bort dersom det er færre som blir med på fisket, eller når det gjennom flere år blir vanskelig eller ulovlig å drive med lakse- og elvefiske. Flere lakseelver har vært strengt regulert av myndighetene siden 1970-tallet, og en av disse er Deatnu – Tanaelva, som anses som verdens viktigste for den Nord Atlantiske laksen.
I samisk kultur og verdensforståelse er mennesket også en del av økosystemet rundt seg. Spesielt i områder hvor samer har hold til i århundrer og -tusener er samer og den tradisjonelle kunnskapen om det området blitt en viktig del av det biologiske mangfoldet. Forsvinner denne kunnskapen vil det skje store forandringer i det lokale økosystemet. Dette gjelder for eksempel predatorkontroll. Predatorfisker og andre fugler og dyr som jakter på laksen har vært en viktig del av både den samiske mathusholdningen og til bruk i skinn og klær. Ved å fiske og jakte på disse predatorene, har samer vært med på å holde bestanden av både laks og predatorer på et bærekraftig nivå. Når det har blitt stengt for all fiske i lakseelver har også bestanden av predatorfisker vokst, som igjen påvirker hvor mye laks som overlever til voksen alder. Dyre- og fiskeliv, og bevaringen av dette, må ses som en del av et stort mangfold hvor alle påvirker alle, inkludert menneskelig aktivitet.
Relevante lenker
- Deanu Instituhtta – Kunnskapssenter for samisk tradisjonell kunnskap knyttet til laksefiske og den elvesamiske kulturen
- Sametingsmelding om laks “Diddi, luosjuolgi, goadjin ja duovvi”
- Samiske Veivisere om tradisjonell kunnskap i laksefiske
- Sámis spesialnummer om laks
- Steinar Pedersen, “Tradisjonell kunnskap – et viktig – men frem til nå et mindre vektlagt grunnlag for forvaltning av Deatnu/Tanavassdraget”
- Solveig Joks og John Law “Sámi salmon, state salmon: TEK, technoscience and care”
- Masteroppgave Aslak Holmberg “Bivdit Luosa – To Ask for Salmon: Saami traditional knowledge on salmon and the river Deatnu: in research and decision-making”
Noen nordsamiske begreper knyttet til laksefisket
- Vuogganguolli – begrepet brukes når det snakkes om laks som er lett å fange med sluk
- Diddi – smålaks mellom 1-3 kg
- Luosjuolgi – laks mellom 3-6 kg
- Goadjin – voksen hanlaks
- Duovvi – voksen hunnlaks
- Buođđu – stengsel
- Golgadat – drivgarn
Tradisjonell kunnskap
Samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) har en spesiell status som urfolkskunnskap, som det knytter seg internasjonale forpliktelser til.
FNs bærekraftsmål
Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. Bærekraftsmålene består av 17 mål og 169 delmål som skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn.
Mål 14: Livet i havet
Bærekraftsmål 14 innebærer å bevare og bruke havet og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling. Første delmål tar sikte på å innen 2025 forhindre og i betydelig grad redusere alle former for havforurensning, særlig fra landbaser virksomhet, inkludert marin forsøpling og utslipp av næringssalter. Det er også et eget delmål at fiskere som driver småskala fiske, skal få tilgang til marine ressurser og markeder.